فیزیوتراپی کمر و کمک به رفع مشکلات و بیماری‌های کمر

فیزیوتراپی کمر برای درمان و کاهش درد کمر| اول کلینیک

هنگامی که صحبت از درمان کمردرد برای اختلالات و آسیب‌های سیستم اسکلتی عضلانی می شود، فیزیوتراپی  کمر یکی از موثرترین درمان‌ها به ویژه برای درد اندام تحتانی و کمر است. فیزیوتراپیست‌ها انواع فیزیوتراپی، درمان دستی و توانبخشی را با بیماران خود انجام می‌دهند تا به آنها کمک کنند تا با این اختلال و آسیب مقابله کنند و باعث بهبودی نواحی آسیب دیده بدن شوند. برای اطلاع از تاثیر فیزیوتراپی در رفع بیماری‌های کمر این مطلب از سایت اول کلینیک را مطالعه کنید.

فیزیوتراپی کمر چیست و شامل چه روش‌هایی است؟

فیزیوتراپی برای کمک به بهبود و تقویت کمر و مدیریت درد‌های مرتبط با آن می‌تواند بسیار موثر باشد. فیزیوتراپی کمر شامل مجموعه‌ای از تمرینات تقویتی، تمرینات انعطاف‌پذیری، تمرینات تعادل، تکنیک‌های مانند ماساژ، تراپی دستگاهی، درمان‌های سرد و گرم، الکتروتراپی و آموزش تکنیک‌های درست حرکت می‌شود. این ترکیب از تمرینات و تکنیک‌ها به کمک بهبود تناسب عضلات، تسکین دردها، افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش التهاب‌های ممکن در ناحیه کمر کمک می‌کند.

فیزیوتراپی شامل چند نوع تمرین خاص می‌باشد که شامل موارد زیر است:

• تمرینات تقویتی: این تمرینات با هدف تقویت عضلات پشتی، شکمی و عضلاتی که ستون فقرات را حمایت می‌کنند، است. این تمرینات می‌توانند باعث بهبود قوام جسمانی و پایداری کمر شوند.
  • تمرینات تمدیدی: این تمرینات به افزایش انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها و بافت‌های محیطی کمر کمک می‌کنند. تمرینات تمدیدی می‌توانند از طریق کمک به حفظ میزان حرکت کمر، به تسهیل حرکت‌های روزانه کمک کنند.
  • تمرینات کششی: این تمرینات باعث افزایش فضای مجرای عصبی و کاهش فشار روی عصب‌ها در محل‌های تنگی است. این تمرینات ممکن است در مواقعی که فتق دیسک منجر به فشار بر روی عصب‌ها شده باشد، تجویز شوند.
  • ماساژ و تکنیک‌های درمانی: ماساژ و تکنیک‌های دیگر مانند تکنیک‌های مانیوآل تراپی ممکن است به کاهش کمردرد و تسکین اسپاسم عضلانی کمک کنند.

بیشتر بخوانید: تجهیزات پزشکی خانگی

ماساژ کمر از روش‌های فیزیوتراپی کمر| اول کلنیک

که تمامی این تمرینات توسط متخصص فیزیوتراپی  به شما داده می‌شود. فیزیوتراپیست‌ می‌‌تواند به شما نشان دهد چگونه در طول روز در حرکات روزمره، مانند برخاستن و نشستن یا حمل و جابجایی اشیاء، از تکنیک‌های درست استفاده کنید تا از کمر خود محافظت کنید.

بیشتر بخوانید:درمان زانو درد با زانوبند زاپیامکس

فیزیوتراپی کمر برای درمان چه بیماری‌ها و مشکلاتی انجام می‌شود؟

فیزیوتراپی کمر برای طیف متنوعی از مشکلات و بیماری‌های مرتبط با ناحیه کمر انجام می‌شود. این درمان به بهبود وضعیت عمومی کمر، افزایش قوام و انعطاف‌پذیری عضلات، کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند. برخی از موارد که فیزیوتراپی کمر برای آن‌ها توصیه می‌شود، عبارتند از:

• فتق دیسک: فیزیوتراپی می‌تواند با تمرینات تقویتی و تمدیدی به کاهش فشار بر روی دیسک‌ها و کمک به بهبود علائم مرتبط با فتق دیسک کمک کند.
  • درد کمر: اگر شما از درد کمر رنج می‌برید، فیزیوتراپی ممکن است به کاهش درد و اسپاسم عضلانی کمک کند.
  • ناتوانی عضلات پشتی: در افرادی که عضلات پشتی ضعیف دارند، از فیزیوتراپی برای تقویت این عضلات و بهبود قوام کمر استفاده می‌شود.
  • اسپندیلوزیس (خم شدن زیاد کمر): تمرینات تمدیدی و تقویتی می‌توانند به اصلاح وضعیت خم شدن زیاد کمر کمک کنند.
  • عود درد پس از جراحی کمر: افرادی که جراحی کمر داشته‌اند ممکن است بعد از جراحی از فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت و عملکرد کمرشان استفاده کنند.

لزوم فیزیوتراپی برای هر یک از این مشکلات و بیماری‌ها و مشابه آن‌ها توسط متخصص و پزشک توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: طب سوزنی چیست؟

فیزیوتراپی موثر در درمان کمردرد| اول کلنیک

فیزیوتراپی کمر چه فوایدی دارد؟

در واقع، تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به کمردرد که در یک برنامه توانبخشی شرکت می کنند، کمتر دچار عود درد می شوند و به همین دلیل کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند.

• اگر به دلیل آسیب دیدگی کمردرد یا گردن درد دارید، فیزیوتراپی می تواند به بازیابی حرکت و قدرت در نواحی آسیب دیده کمک کند.
  • اگر برای مدتی به بیماری هایی مانند آرتریت مبتلا بوده‌اید، فیزیوتراپی ممکن است برای بازگرداندن دامنه حرکتی و افزایش تحرک به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر مفید باشد.
  • فیزیوتراپی می تواند به ویژه مفید باشد اگر تصمیم دارید به ورزش ادامه دهید اما از آسیب دیدگی رنج می برید یا مشکلات استفاده بیش از حد دارید.

بیشتر بخوانید: سوزن خشک

فیزیوتراپی کمر به چه شیوه‌هایی و چگونه انجام می‌شود؟

فیزیوتراپی کمر به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود تا به بهبود وضعیت کمر، کاهش درد و تقویت عضلات کمک کند. نحوه انجام فیزیوتراپی کمر ممکن است به توصیه‌های پزشک و فیزیوتراپیست شما بستگی داشته باشد، اما معمولاً مراحل زیر در فیزیوتراپی کمر اجرا می‌شود:

• ارزیابی اولیه: در ابتدا، فیزیوتراپیست در ویزیت اولیه‌، وضعیت کمرتان را ارزیابی می‌کند و به درک بهتری از مشکلات شما برسد.
  • تشخیص و برنامه‌ریزی: با توجه به ارزیابی اولیه، فیزیوتراپیست یک برنامه درمانی اختصاصی برای شما تدوین می‌کند. این برنامه شامل تمرینات تقویتی، تمدیدی، کششی و تکنیک‌های درمانی می‌شود.
  • تمرینات ورزشی: شامل تمریناتی برای تقویت عضلات پشتی، شکمی و عضلات کمر، افزایش انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها،  این تمرینات به بهبود پایداری کمر، بهبود حرکت‌ها و اصلاح وضعیت کمر،  کمک می‌کنند.
  • اولتراسوند درمانی: بهترین درمان کمردرد ، برای درد و آسیب عضلات و مفاصل و همچنین برای دردهای ناشی از شرایطی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا ارائه می‌کند. این درمان همچنین برای تسریع بهبودی پس از جراحی ها و آسیب‌های ورزشی و برای تسکین درد ناشی از نقاط ماشه ای و سندرم درد میوفاشیال استفاده می شود.
  • تکنیک کاکس: روشی ایمن، بدون درد، غیر جراحی و بدون دارو برای بازگرداندن هم ترازی، کاهش ناراحتی و بهبود حرکت است. همچنین به بسیاری از بیماران با شناسایی مشکلاتی که به دستکاری ماهیچه‌ها و استخوان‌ها منجر می‌شود، از طریق یک ابزار طراحی شده خاص کمک می‌کنند.
  • دستگاه تحریک الکتریکی: اغلب برای درمان آسیب عصبی مرتبط با سیاتیک استفاده می‌شود. لیزر درمانی اغلب برای التهاب و درد ناشی از سیاتیک استفاده می‌شود . سیاتیک علاوه بر کمردرد، سبب ایجاد زانودرد نیز می‌شود. بنابراین حرکات کششی و تمرینات باعث بهبود تحرک و تقویت عضلات، انعطاف پذیری و هماهنگی خواهد شد.
  • تکنیک‌های درمانی: روش‌های درمانی جمله ماساژ، تکنیک‌های مانیوآل تراپی، به کاهش درد و اسپاسم عضلانی کمک می‌کنند.
  • آموزش تکنیک‌های حفاظت از کمر: فیزیوتراپیست به شما تکنیک‌های درستی برای انجام فعالیت‌های روزانه مانند نشستن، بلند شدن و جابجایی اشیاء را آموزش می‌دهد تا بیشتر از کمر خود محافظت کنید.

در طول جلسات فیزیوتراپی، پیشرفت شما نیز نظارت می‌شود و برنامه‌ریزی درمانی ممکن است با توجه به وضعیت و تغییرات شما تعدیل شود.

بیشتر بخوانید: ورزش کمر درد

معاینه اولیه کمر برای تشخیص روش موثر فیزیوتراپی| اول کلینیک

همه چیز درباره فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی کمر یک نوع درمان فیزیکی است که به منظور ارتقاء سلامت و بهبود عملکرد ناحیه کمر و کاهش درد و مشکلات مرتبط با آن انجام می‌شود. این نوع درمان توسط متخصصان فیزیوتراپی اجرا می‌شود و می‌تواند به صورت انفرادی یا در گروه‌های کوچک انجام شود. هدف اصلی فیزیوتراپی کمر، ارتقاء قدرت، انعطاف‌پذیری، تعادل و کارایی عضلات مرتبط با ناحیه کمر است.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی در منزل

آیا فیزیوتراپی کمر عوارضی دارد؟

عموماً فیزیوتراپی کمر با رعایت توصیه‌های پزشک و فیزیوتراپیست و با انجام مناسب تمرینات، بدون عوارض جدی انجام می‌شود. اما ممکن است در برخی موارد ناخواسته عوارض کمی ایجاد و مشاهده شود. ممکن است در ابتدای شروع تمرینات، درد شما کمی افزایش یابد. این امر معمولاً موقتی است و نهایت درد تسکین  و بهبود علائم مشاهده می‌شود. همچنین انجام تمرینات تقویتی یا تمدیدی ممکن است در ابتدا باعث افزایش خستگی عضلات شود. اما به مرور این مورد نیز برطرف خواهد شد.

انجام تمرینات جدید یا شدید ممکن است منجر به تشنج عضلاتی در منطقه کمر شود، که در برخی موارد نیلز به مداخله پزشک برای تغییر در تمرینات است. در کل، لازم است به این نکته دقت کنید، که اگر تمرینات فیزیوتراپی کمر را با دقت و با توجه به توصیه‌های پزشک و فیزیوتراپیست انجام دهید، احتمال وقوع عوارض جدی بسیار پایین است.

فیزیوتراپی کمر با لیزر چگونه است؟

فیزیوتراپی کمر با لیزر به عنوان یکی از تکنیک‌های درمانی در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به عنوان لیزر‌تراپی یا تراپی لیزری شناخته می‌شود. در این تکنیک، نور لیزر به کمک انرژی نوری با طول موج خاص به بافت‌های بدن ارسال می‌شود و به عنوان یک درمان فیزیوتراپی برای بهبود علائم مشکلات کمری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایای فیزیوتراپی کمر با لیزر، کاهش درد، تسکین التهاب ، افزایش جریان خون و تسریع فرایند بهبود است.

آیا فیزیوتراپی موثرترین روش درمانی است؟

فیزیوتراپی یک رویکرد کلی است که به اصلاح شرایط با کمک فعالیت بدنی در بیمارانی که نمی توانند با روش های عادی بهبود یابند، کمک می کند. فیزیوتراپی به یکی از موثرترین روش ها برای رهایی از کمردرد و جلوگیری از نیاز به درمان جراحی تبدیل شده است. فرآیند آن شامل دستکاری ستون فقرات و تمرینات کم ضربه، تغییرات اصلاحی شیوه زندگی، جلوگیری از آسیب بیشتر به عضلات و بافت‌های نرم و بسیاری از تکنیک‌های دیگر برای تسکین درد طولانی‌مدت است.