درمان دیسک کمر در منزل

فردی مبتلا به کمر درد که نیاز به درمان دیسک کمر در منزل دارد| اول کلینیک

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای ستون فقرات در بخش کمر، اتفاق بیفتد، دیسک کمر است. با ظاهر شدن علائم دیسک کمر، باید برنامه‌ریزی درستی برای درمان دیسک کمر در منزل و همین طور مراجعه به پزشک داشته باشید. در این مطلب خواهیم دید که چطور می‌توان دردهای ناشی از دیسک کمر را در منزل تسکین بخشید و از چه خوردنی‌هایی برای کاهش درد، کمک گرفت. شما نیز اگر علاقه‌مند هستید که درباره درمان دیسک کمر در منزل اطلاعات مناسبی به دست بیاورید، تا انتهای این مطلب از اول کلینیک، با ما همراه شوید.

علائم بیماری دیسک کمر کدامند؟

کمر درد ناشی از دیسک کمر | اول کلینیک

ممکن است شما به دلایل مختلفی، کمر درد را تجربه کنید. اما معمولا در این شرایط تشخیص این که آیا کمر درد، مربوط به دیسک کمر می‌شود یا خیر، کار چندان ساده‌ای نیست. از این روی لازم است که در خصوص علائم بیماری دیسک کمر، اطلاعات نسبی داشته باشید تا بتوانید در بدو امر، خودتان این مشکل را تشخیص داده و پیش از مراجعه به پزشک، از درمان‌های خانگی، کمک بگیرید.

از جمله علائم بیماری دیسک کمر، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

• کمر دردی که موقع ایستادن طولانی مدت، شدت پیدا کند.
  • کمر دردی که با حرکت کردن، بدتر شده و رنج بیشتری برای فرد به همراه داشته باشد.
  • کمر دردی که موقع سرفه یا عطسه کردن، شدت پیدا کند.
  • احساس ضعف در عضلات پا
  • احساس بی حسی در ساق پا
  • احساس تغییرات در وضعیت عملکرد مثانه

همان طور که مشاهده می‌کنید علائم دیسک کمر متفاوت هستند. ممکن است فرد مبتلا به عارضه دیسک کمر، تنها یکی از این علائم یا چند مورد از آن‌ها را در کنار هم، تجربه کند. به هر ترتیب در نهایت تشخیص قطعی را باید پزشک متخصص انجام داده و درمان‌های کامل و موثر نیز به وسیله پزشک تجویز شوند. اما می‌توان از درمان‌ دیسک کمر در منزل، برای کاهش عوارض و دردهای ناشی از آن، کمک گرفت.

بیشتر بخوانید: درمان زانو درد در خانه

چرا دیسک کمر اتفاق می‌افتد؟

به طور معمول انتظار داریم که بزرگترین ریسک فاکتور بروز دیسک کمر، بالا رفتن سن باشد. با بالا رفتن سن، بخشی از آب دیسک‌های بین مهره‌ای از دست رفته و این باعث می‌شود تا خاصیت بالشتی دیسک، افت پیدا کند. پس از آن ریسک بیشتری برای ترک خوردن یا پارگی، لایه‌های بیرونی دیسک کمر، شکل می‌گیرد. با ترک خوردن لایه بیرونی دیسک، به کلی آب میانی آن از دست رفته و بین مهره و مفاصل، تغییرات ساختاری روی می‌دهد. البته به جز افزایش سن، ساعت‌های طولانی رانندگی، حمل و بلند کردن وسایل بزرگ و سنگین، اضافه وزن و موارد مشابه نیز بر بروز بیماری دیسک کمر، تاثیر دارند.

بیشتر بخوانید: تجهیزات پزشکی خانگی

روش‌های درمان دیسک کمر در منزل

ممکن است روش‌های مختلفی برای درمان دیسک کمر در منزل پیشنهاد شوند، اما دقت داشته باشید که لزوما همه آن‌ها در مورد هر فردی که به این عارضه مبتلا شده، کارآمد نیستند. شما ممکن است یک روش را امتحان کرده و از آن جواب درستی نگیرید، در حالی که شخص دیگری به راحتی به کمک این روش، درمان شده و تسکین پیدا کند.

به علاوه تاثیرگذاری درمان دیسک کمر در منزل، به شدت پیشرفت بیماری نیز بستگی خواهد داشت. این که وضعیت دیسک کمر تا چه اندازه وخامت داشته باشد، در تاثیرگذاری روش‌های درمانی نیز تاثیر بسزایی دارد.

در اینجا نگاهی به چند روش درمان دیسک کمر در منزل که تاثیرگذاری مناسبی دارند، خواهیم داشت:

استراحت کردن اولین اقدام برای درمان دیسک کمر در منزل

استراحت برای کاهش کمر درد | اول کلینیک

استراحت کردن، یکی از روش‌های ساده و بسیار تاثیرگذار در کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر است. البته دقت داشته باشید که زیاده‌روی کردن در استراحت و خوابیدن، خود به عنوان عاملی برای تشدید دردهای کمر، ظاهر می‌شود. کافی است که یک یا دو روز در تختخواب با تشک مناسب، استراحت کنید. در صورتی که تشک شما، برای کمر استاندارد نباشد، بهتر است از آن صرف نظر کرده و روی زمین دراز بکشید. به خاطر داشته باشید که نرمی و انعطاف‌پذیری بیش از اندازه رختخواب و تشک، باعث بدتر شدن وضع دیسک کمر می‌شود.

موقع استراحت کردن هم وضعیت بدن خود را در شکلی قرار دهید که کمترین فشار به کمر وارد شده و در حالت آسودگی و آرامش کامل قرار داشته باشد.
برای اطلاع بیشتر در مورد آرتروز کمر این مقاله را بخوانید.

کمپرس یخ و گرما؛ راهکاری موقت برای درمان دیسک کمر در منزل

استفاده از کمپرس یخ برای کاهش درد دیسک کمر | اول کلینیک

استفاده از کمپرس یخ، روی بخش‌های دردناک کمر، موثر است. یک کیسه یخ را در حوله‌ای پیچیده و روی محل درد کمر خود، قرار دهید. جالب است بدانید که کمپرس یخ، کاربردهای بسیار زیادی داشته و حتی می‌توان از آن برای درمان جوش هم استفاده کرد. به طور کلی یخ، ضدالتهاب بوده و هر شکلی از التهابات بدن را تسکین می‌دهد.

دقت داشته باشید که نباید کمپرس یخ را بیش از 15 تا 20 دقیقه در محل درد قرار دهید. پس از آن دو تا سه ساعت فاصله انداخته و در صورت نیاز، مجدد از کمپرس یخ استفاده کنید.

همین طور شما می‌توانید از کیسه آبگرم یا یک حوله گرم شده، روی محل درد خود کمک بگیرید. معمولا توصیه می‌شود که از کیسه آبگرم، پیش از موعد خواب استفاده شود تا عضلات شل و رها شده و بتوانید خواب آرامی را با وجود دیسک کمر خود، تجربه کنید. یکی از روش های استفاده از کمپرس گرم استفاده از کمربندهای طبی حرارتی مثل کمربند پلاتینر است.

استفاده از مسکن‌های کم‌ضرر و رایج؛ سریعترین درمان دیسک کمر در منزل

داروهای مسکن برای تسکین کمر درد | اول کلینیک

شما می‌توانید از برخی مسکن‌های رایج و کم‌ضرر هم برای تسکین درد ناشی از دیسک کمر خود، کمک بگیرید. به طول مثال استامینوفن 500 ممکن است تاثیرگذار باشد. به جز آن داروهای ضدالتهابی چون ایبوپروفن و ناپروکسن برای کمر درد، موثر هستند. البته در نظر داشته باشید که افراد با بیماری‌های زمینه‌ای یا مشکلاتی چون نارسایی کلیوی و کبدی، باید حتما پیش از مصرف هر نوع مسکن حتی ساده، با پزشک مشورت داشته باشند. به طور مثال مصرف قرص دیکلوفناک یا ژلوفن در افرادی که به نارسایی کلیوی مبتلا هستند، فوق العاده مضر بوده و ممکن است در مدت کوتاهی، کلیه‌ها را از کار بیندازد.

بیشتر بخوانید: خطرناک ترین دیسک کمر چیست؟

ورزش‌های موثر در درمان دیسک کمر در منزل

شما می‌توانید از برخی حرکات ورزشی ساده در منزل برای کمک به درمان دیسک کمر و پیشگیری از بدتر شدن آن، کمک بگیرید. از جمله این حرکات ورزشی، موارد زیر را داریم:

حالت عبادت

حرکت ورزشی عبادت برای کاهش کمر درد | اول کلینیک

شاید تا به حال درباره درمان دیسک کمر با سجده، شنیده باشید. برای بهره بردن از این حالت تمرینی، باید در فرم سجده (موقع نماز خواندن) قرار گرفته و دست‌های خود را در راستای شانه‌ها، روی زمین قرار داده و به جلو بکشید. وضعیت بدن خود را برای مدت 10 ثانیه در این حالت نگه داشته و سپس از آن رها شوید. دوباره این کار را تکرار کنید تا به 5 مرتبه برسد. هر روز این کار را تکرار کنید تا تاثیرگذاری آن در تسکین کمردرد خود را ببینید.

کشش پاشنه پا

حرکت کششی پاشنه برای درمان دیسک کمر در منزل | اول کلینیک

حرکت بعدی که به درمان دیسک کمر و کم شدن درد ناشی از آن، کمک می‌کند؛ تمرین کشش پاشنه پا است. البته اگر شما زانو درد هم داشته باشید، این روش ممکن است برایتان چندان خوشایند نباشد. در غیر این صورت به پشت روی زمین خوابیده و پاها را در امتداد بدن دراز کنید. پس از آن یک پا را با پاشنه روی زمین قرار دهید و به سمت باسن بکشید. به شکلی که زانوی شما خم شده و پاشنه پا به نزدیک‌ترین فاصله تا باسن برسد. پس از آن همین کار را با پای دیگر تکرار کنید تا در مجموع به 5 مرتبه برای هر پا برسد.

برای درمان زانو درد از زانوبند زاپیامکس استفاده کنید.
برخی از نکات فروش منحصر به فرد زانوبند زاپیامکس Zapiamax عبارتند از سهولت استفاده و قابل حمل بودن آن.

نبایدهای موثر در بدتر شدن اوضاع دیسک کمر

برخی از عادات، باعث خواهند شد تا وضعیت دیسک کمر شما بدتر شده و درد بیشتری را نیز تجربه کنید. در اینجا نگاهی به این عادات اشتباه خواهیم داشت:

• استعمال دخانیات
  • بلند کردن اشیا سنگین یا بد بلند کردن آن‌ها
  • وضعیت نشستن، ایستادن یا خوابیدن اشتباه
  • کنار گذاشتن ورزش و نرمش
  • بی‌اهمیتی نسبت به پوکی استخوان
  • رانندگی طولانی مدت
  • پوشیدن کفش پاشنه بلند
  • پوشیدن کفش پاشنه کاملا تخت
  • چاقی مفرط

خوراکی‌های مفید برای تسکین و درمان دیسک کمر در منزل

خوردنی‌های مفید برای کاهش درد ناشی از دیسک کمر | اول کلینیک

به طور کلی برخی از خوراکی‌ها، برای کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر، موثر هستند و در صورتی که این خوردنی‌ها را در رژیم غذایی خود جای دهید، در طول زمان، رفته رفته درد کمتری را احساس خواهید کرد. البته دقت داشته باشید که لزوما استفاده به تنهایی از این مواد غذایی، موجب درمان دیسک کمر نخواهد شد و این موارد، تنها خاصیت کمک‌کننده دارند.

• لبنیات
  • سبزیجات
  • پروتئین‌های گیاهی
  • ماهی سالمون
  • ادویه‌ها

آیا درمان دیسک کمر در منزل موثر است یا خیر؟

در این مطلب از اول کلینیک، دیدیم که دیسک کمر چه علائمی دارد و چطور می‌توان درمان دیسک کمر در منزل را به کمک روش‌های ساده و ابتدایی، انجام داد. شما چه تجربه‌ای در خصوص درمان و تسکین دردهای ناشی از دیسک کمر در منزل دارید؟ تا به حال چه روش‌هایی را امتحان کرده و کدامیک را موثرتر یافتید؟ حتما تجربیات خود درباره روش‌های درمان سریع درد دیسک کمر را با ما در بخش نظرات، به بحث و اشتراک بگذارید.

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر در منزل، چگونه است؟

برای تسکین پیدا کردن بیماری دیسک کمر، باید به پهلو خوابیده و پاها را به شکل جنینی به داخل شکم خود، جمع کنید.

بهترین روغن برای درمان دیسک کمر  در منزل چیست؟

روغن اسطوخودوس تاثیرگذاری عالی برای کاهش درد دیسک کمر را دارد و در صورتی که ماساژ صحیح با این روغن را انجام دهید، خیلی زود دردهای شما کمتر می‌شوند.

آیا درمان دیسک کمر در منزل امکان پذیر است؟

بستگی به میزان پیشرفت بیماری، ممکن است دیسک کمر با استراحت و مراقبت‌های گفته شده، بهبود پیدا کرده یا برای مرتفع کردن این عارضه، نیاز مستقیم به جراحی وجود داشته باشد.