سوزن خشک (درای نیدلینگ) چیست؟

درمان با سوزن خشک یا درای نیدلینگ (dry needling) یک روش درمانی مکمل در فیزیوتراپی است که در آن سوزن‌های مخصوصی را در نقاطی به نام نقاط ماشه‌ای میوفاسیال وارد می‌کنند. در این روش درمانی به دلیل افزایش جریان خون، تحریک عضلات و سلول‌های عصبی، درد بیمار تسکین پیدا می‌کند. متناسب با منشا درد بیمار، سوزن مخصوص را در عمق مشخصی از بدن (سطحی و عمقی) فرو می‌کنند. مهم‌ترین کاربردهای استفاده از سوزن خشک شامل: مشکلات مفاصل، تاندونیت، سردردهای میگرنی و انواع گرفتگی عضلانی است.

علی رغم اینکه، روش درای نیدلینگ جزء روش‌های بی خطر قلمداد می‌شود؛ اما دارای عوارضی مانند: سفتی، خستگی بی دلیل و کبودی زیاد است. برای آشنایی بیشتر شما با روش درمانی سوزن خشک در جدیدترین مقاله اول کلینیک قصد داریم در خصوص این موضوع جالب صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا در این خصوص بیشتر بدانید.

سوزن خشک درمانی یا نیدل تراپی چیست؟

سوزن خشک یک تکنیک درمانی فیزیوتراپی است که در آن با استفاده از سوزن‌های مخصوص اختلال عملکرد اسکلتی عضلانی در بیمار رفع می شود. پس از درای نیدلینگ انعطاف عضلات، دامنه حرکتی بیمار، کیفیت حرکت و عملکرد مفاصل افزایش پیدا می‌کند.

انجام روش درای نیدلینگ بسیار ساده است؛ اما باید توسط یک متخصص توانبخشی متخصص و با تجربه انجام شود. در این روش درمانی با توجه به نتایج ارزیابی‌های تصویر برداری و منشا درد بیمار، نقاط مخصوصی را برای فرو کردن سوزن مشخص می‌کنند. برای انجام درای نیدنگ، ناحیه مخصوص با الکل تمیز می‌شود تا استریل گردد. سپس سوزن به قسمت مشخص از بدن بیمار به صورت سطحی (5 تا 10 میلی متر داخل پوست تا قسمت چربی) و یا عمقی (بیش از 10 میلی متر تا قسمت عضلات) وارد می‌شود. بلافاصله پس از وارد شدن سوزن به بدن، بیماران پاسخ انقباض موضعی را در آن ناحیه احساس خواهند کرد.

کاری که بیمار باید انجام دهد این است که آرام باشد و از حرکت کردن در حین وارد شدن سوزن بپرهیزد؛ زیرا شدت انقباض عضلانی قابل پیش بینی نیست. پس از انجام درای نیدلینگ نیز بیمار باید کاملا آرام باشد و سعی کند حداقل تا دو هفته از انجام کارهای سخت اجتناب کند. در حال حاضر بسیاری از افراد فکر می‌کنند که روش درمانی سوزن خشک و طب سوزنی یکی هستند. که فکر کاملا اشتباه است.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی کمر

نقاط ماشه ای چیست؟

وقتی عضلات در نقاط خاص از بدن منقبض شوند ولی پس از آن نتوانند به حالت اولیه بازگردند نقاط ماشه ای ایجاد می شوند.تحریک نقاط ماشه ای سبب بروز دردهای موضعی و ارجاعی متعدد اسکلتی-عضلانی می شود. این نقاط در محل های خاصی از بدن رخ می دهند. عواملی که سبب تحریک نقاط ماشه ای می شوند شامل موارد زیر است:

• انجام حرکات تکراری
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • آسیب دیدگی مستقیم
  • وضعیت بد بدن
  • عضلات سفت
  • استرس شدید

بیشتر بخوانید: کمربند پلاتینر

نحوه اثربخشی سوزن خشک چیست؟

هنگامی که سوزن خشک روی عضله آسیب دیده یا نقطه ماشه ای نقاط ماشه ای که گره های عضلانی که در عمق عضلات قرار دارند وارد می شود با افزایش جریان خون، اسپاسم عضلانی و درد کاهش پیدا کند. درای نیدلینگ همچنین با تغییر فیدبک عضلانی سبب تغییر مرکز درد می شود و درنتیجه بیمار درد کمتری را احساس می کند.

کاربردهای سوزن خشک چیست؟

لازم است بدانید که سوزن خشک درمانی یک روش درمانی اصلی برای کنترل و مدیریت بیماری ها محسوب نمی شود بلکه یک روش درمانی مکمل برای مدیریت درد و اختلالات عضلانی است. از سوزن خشک می توان برای مدیریت درد انواع دردهای اسکلتی زیر استفاده کرد:

• سندرم های درد مزمن
  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی
  • سندرم درد میوفاشیال
  • آسیب های ورزشی
  • سردردهای تنشی
  • فیبرومیالژیا
  • درد گردن و کمر
  • درد مفاصل

درمان میگرن و دردهای عضلانی با سوزن خشک

سوزن خشک چگونه انجام می شود؟

مراحل مربوط به انجام این تکنیک معمولاً شامل موارد زیر است:

• ارزیابی: در ابتدا وضعیت بیمار بررسی می شود و نقاط ماشه ای هدف تعیین می شوند.
  • انتخاب سوزن: نوع و اندازه سوزن متناسب با عضله یا نقطه ماشه مورد درمان انتخاب می شود.
  • وارد کردن سوزن: پوست در محل تزریق تمیز و استریل می شود و سپس سوزن به آرامی در نقطه ماشه فرو برده می شود.
  • دستکاری سوزن: هنگامی که سوزن وارد می شود، تکنیک های مختلفی مانند پیستون زدن، چرخاندن، یا بادکش را برای تحریک نقطه ماشه و ایجاد پاسخ درمانی انجام می شود.
  • برداشتن سوزن: پس از حصول اثر مطلوب، سوزن با دقت از روی پوست جدا می شود.
  • مراقبت های پس از درمان: مراقبت های پس از درمان شامل استراحت، مصرف مایعات و موارد دیگر به بیمار توصیه می شود.

مزایای سوزن خشک چیست؟

سوزن خشک از طریق افزایش جریان خون شده و با تحریک عصب ها منجر به انتقال تمرکز عصبی از منطقه درد می شود. از مهم ترین مزایای درمان به روش سوزن خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تسکین درد سریع: سوزن خشک با شل کردن عضلات منقب شده منجر به افزایش اکسیژن و خونرسانی به ناحیه می شود و درد را به سرعت رفع می کند.
  • افزایش دامنه حرکت: اگر چندین نقطه ماشه ای سفت و دردناک شده باشد دامنه حرکت فرد به شدت کاهش می یابد. فیزیوتراپی با سوزن خشک سبب بازگشت دامنه حرکت در فرد می شود.
  • افزایش سرعت ریکاوری: استفاده از روش درمان مکمل سوزن خشک با افزایش جریان خون به ناحیه آسیب دیده سبب کاهش دوران نقاهت خواهد شد.
  • بهبود دردهای مزمن: استفاده از روش درای نیدلینگ سبب تسکین درد در بیماری های مزمن که با درد عضلانی شدیدی مواجه هستند مثل سندروم درد میوفاشیال و فیبرومیالژیا می شود.

عوارض سوزن خشک چیست؟

از مهم ترین معایب سوزن خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بیمار ممکن است تا 24 ساعت پس از درمان دچار دردهای عضلانی شود
  • احتمال بروز کبودی در محل سوزن ها وجود دارد
  • در برخی از بیماران روش درمان درای نیدلینگ ممکن است دردناک باشد.

بیشتر بخوانید: نمک درمانی

عو.ارض سوزن خشک چیست؟

تفاوت‌های بین سوزن خشک و طب سوزنی

سوزن خشک طب سوزنی
در درای نیدلینگ تمرکز فرد متخصص بر روی کاهش درد و ناتوانی بیمار است. هدف درمان از طریق طب سوزنی، ایجاد تعادل در سیستم‌های مختلف بدن است.
سوزن به آرامی وارد بدن شده و سپس از آن خارج می‌شود. پس از چند دقیقه مجددا سوزن در همان نقطه وارد بدن می‌گردد. سوزن وارد بدن می‌شود و مدتی در بدن بیمار باقی می‌ماند.
در روش سوزن خشک مشکلات عصبی عضلانی که سبب درد و کاهش تحرک می‌شود؛ تا حدی درمان می‌گردند. هدف از انجام طب سوزنی تحریک عضلات و افزایش جریان انرژی در بدن است.
سوزن در ناحیه خاصی از بدن که منشا درد بیمار است؛ وارد می‌شود. سوزن در قسمت مرکزی بدن وارد می‌شود.
هدف از روش درمانی سوزن خشک کاهش تنش، افزایش کیفیت حرکت مفاصل و تسکین درد عضلانی است. در این روش این باور وجود دارد که تعادل در کلیه سیستم‌های مختلف بدن برقرار می‌گردد.
روش درای نیدلینگ بر اساس اصول آناتومیک و نوروفیزیولوژیک غربی ایجاد شده است. این روش درمانی مبتنی بر طب سنتی چینی است.

پس از وارد شدن سوزن خشک در بدن، بیمار در عضلات خود اندکی احساس اسپاسم و درد خواهد داشت. مهم‌ترین دلیل اسپاسم عضلانی درگیر شدن فیبرهای عضلات و تحریک اعصاب بیمار است. با این حال این علائم خطرناک نیستند؛ زیرا وارد شدن سوزن به بدن سبب ارسال سیگنال شده و عملکرد عضلات را تا حدی تغییر می‌دهد. توجه داشته باشید! هرچه بیشتر ورزش کنید و فعال بمانید، روند ریکاوری و درمان شما سریع‌تر خواهد بود.

روش درای نیدلینگ برای کاهش سفتی عضلات (شانه‌ها، بازوها، باسن و پاها) بسیار مناسب است. امروزه بسیاری از افراد به دلیل نوع شغل خود نیاز به ساعت‌ها نشستن در مقابل کامپیوتر و شرکت در جلسات طولانی دارند. این فعالیت‌ها در نهایت منجر به عوارضی مانند: سفتی و حتی درد عضلانی غیر قابل تحمل می‌شود. گرفتگی عضلانی به دلیل نشستن‌های طولانی مدت در یک وضعیت، تحمل بار (بیش از حد تحمل عضلات) و سپس حرکات تکراری ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: طب سوزنی

کاندیدای مناسب نیدل تراپی

نیدل تراپی تکنیک نسبتاً بی خطری بوده و عوارض جانبی اندکی دارد؛ زیرا اندازه سوزن کوچک بوده و میزان وارد شدن سوزن متناسب با محل آناتومیک عضله‌ و منشا درد تنظیم می‌شود. با این حال در شرایط و بیماری‌های خاصی مانند: اختلالات خونی و استفاده از داروهای ضد انعقاد خون، ممکن است در محل وارد شدن سوزن، خونریزی ایجاد شود. خونریزی معمولاً به راحتی کنترل می‌شود؛ ، زیرا رگ‌های خونی پاره شده رگ‌های کوچکی هستند و سریعا لخته می‌شوند. بیماران مبتلا به مشکلات پوستی، افراد باردار، دارای نقص سیستم ایمنی، افرادی که به تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند، بیماران دارای عفونت و التهاب را نمی‌توان با روش سوزن خشک درمان کرد. مناسب‌ترین کاندیدهای انجام روش سوزش خشک افراد زیر هستند:

• سردردهای میگرنی
  • درد لگن و گرفتگی پا
  • تاندونیت
  • دیسک کمر
  • اختلالات حرکتی
  • مشکلات فک و دهان
  • سیاتیک
  • درد گردن
  • گرفتگی عضلات ناشی از مشکلات عصبی
  • آیا روش درای نیدلینگ عوارض جانبی دارد؟

انجام روش درمانی سوزن خشک توسط افراد آموزش ندیده و بی تجربه ممکن است منجر به بروز صدمات جدی شود. وارد کردن سوزن در عمق بسیار کمتر از عمق مورد نظر، سبب کاهش اثربخشی درمان شده و در مقابل وارد شدن سوزن در عمق بیشتر از نیاز درمانی بیمار سبب آسیب به اندام‌های داخلی مانند ریه‌ها می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی ناشی از انجام غلط روش سوزن خشک، نشت مایع از غشای پوشاننده ریه (پنوموتوراکس) است. این وضعیت یک شرایط اورژانس بوده و باید سریعا درمان شود.

سایر عوارض جانبی ناشی از انجام روش سوزن خشک شامل: درد شدید، احساس خواب آلودگی بیش از حد، سرگیجه و حتی غش کردن در افرادی است که فوبیا یا ترس از وارد شدن سوزن به بدن دارند؛ است. چنانچه بیمار دچار عوارض ذکر شده شود، باید درمان را متوقف کرده و بیمار را از طریق سایر ابزارها و روش‌های پزشکی درمان کرد. توصیه میشود قبل از انجام روش سوزن خشک از روش تست حساسیت به سوزن استفاده کنید.

مراقبت بعد از انجام درای نیدلینگ

پس از یک جلسه سوزن خشک کارهای زیر را انجام دهید:

• استراحت کنید و از استرس دوری کنید.
  • آب کافی بنوشید.
  • از کمپرس گرم برای نواحی تزریق استفاده کنید.
  • از تمرینات کششی برای کاهش درد استفاده کنید.
  • از مصرف کافئین و الکل خوددداری کنید.

کلام آخر

در این مطلب در مورد روش درمانی با سوزن خشک یا همان درای نیدلینگ صحبت کردیم. این روش درمانی به وسیله سوزن هایی با ابعاد مختلف که در نواحی خاصی از بدن به نام نقاط ماشه ای تزریق می شود. این روش درمانی سبب رفع تنش و آزادسازی عضلانی می شود و به این ترتیب بیمار تسکین درد سریعی را احساس خواهد کرد.

کالای پزشکی خانگی