آنچه درباره طب سوزنی برای دیسک کمر باید بدانید

طب سوزنی، یک روش موثر در کاهش درد

استفاده از روش طب سوزنی برای دیسک کمر یکی از روش‌های درمانی است که امروزه بسیار مورد استقبال مبتلایان به این عارضه قرار گرفته است. پیش از استفاده از این شیوه لازم است چه مواردی را در رابطه با آن بدانیم؟

آشنایی با فواید، عوارض، طول دوره درمان و تعداد جلسات لازم برای بهبود، بخشی از مطالب تهیه‌شده توسط سایت اول کلینیک است که در این متن آن را مطالعه خواهید کرد. دانستن سایر فواید استفاده از این روش نیز ممکن است برای شما مفید باشد. در ادامه متن با ما همراه باشید تا هر آنچه درباره این موضوع نیاز است بدانید را با یکدیگر مطالعه کنیم.

فواید طب سوزنی برای دیسک کمر در مقابل داروهایی مانند ایندومتاسین کمردرد

رفع دیسک کمر و درمان کامل آن ممکن است در اثر استفاده از روش طب سوزنی اتفاق بیفتد. آیا ممکن است هنگام استفاده از این روش برای دیسک کمر عارضه‌های دیگری نیز در این ناحیه درمان شوند؟ پاسخ ما به این سوال مثبت است. در ادامه برخی فواید آن را بیان می‌کنیم.

• ممکن است بلافاصله پس از انجام طب سوزنی در ناحیه کمر احساس سبکی و رفع گرفتگی کمر داشته باشید.
  • این امکان وجود دارد که استفاده از روش طب سوزنی منجر به جلوگیری از آسیب‌هایی شود که بعدا در بدن شما به وجود می‌آیند.
  • کاهش درد و التهاب در ناحیه کمر از‌جمله فواید استفاده از روش طب سوزنی برای دیسک کمر است.
  • از اثرات پس از استفاده از این روش درثانی می‌توان به بهبود جریان خون اشاره کرد.
  • سفتی‌های عضلانی ناحیه‌هایی که سوزن در آن قرار گرفته است نیز برطرف می‌شود.

ممکن است این موارد کمی دیر‌تر یا زود‌تر در بدن شما خود را نشان دهد زیرا سیستم بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و قدرت اثر‌پذیری یکسان نیست. این مزایا در مقابل داروهایی مانند ایندومتاسین که باعث سوزش معده، درد و مشکلات کبدی می‌شوند بسیار موثرتر است.

کاربردهای طب سوزنی برای آسیب‌های مختلف مفصلی و عضلانی

درمان دیسک کمر از کاربردهای طب سوزنی

استفاده از روش طب سوزنی برای دیسک کمر تنها به این مورد ختم نمی‌شود و کاربرد‌های زیاد دارد که می‌تواند منجر به بهبود درد و عارضه‌های سایر نقاط بدن شما شود. تمامی این موارد مشروط به استفاده صحیح و اصولی از این روش است. از میان کاربردهایی که این روش دارد، می‌توان موارد زیر را نام برد.

1. درمان حالت تهوع و استفراغ‌های شدید که پس انجام عمل جراحی یا شیمی‌درمانی به وجود می‌آیند.
  2. به تسکین درد دندان کمک می‌کند.
  3. درمان کمر درد شدید که در اثر آسیب‌های وارد بر این ناحیه به وجود آمده است نیز توسط طب سوزنی قابل‌درمان است.
  4. استفاده از این روش به بهبود اختلالات تنفسی کمک می‌کند و حتی ممکن است منجر به درمان آن شود.
  5. گردن درد، انواع سردرد از‌جمله میگرنی و تشنجی از طریق این روش قابل‌درمان است.
  6. استفاده از این برای درمان درد‌های تمامی نقاط بدن امکان‌پذیر است. فقط کافی است هنگام مراجعه به معالج نقطه‌ای که در آن درد احساس می‌کنید را به طور دقیق به معالج اطلاع دهید.
  7. درمان زانو درد که در اثر عواملی مانند آرتروز این ناحیه به وجود می‌آید با انجام روش طب سوزنی قابل‌درمان است. هم می‌توان درد را تسکین داد و هم مشکلی که باعث ایجاد آن شده است را به طور کامل درمان کرد.

طب سوزنی از زمان‌های قدیم مورداستفاده قرار می‌گرفته است. قدیمی بودن این روش نشان از فواید زیاد و عوارض این روش دارد. بهره‌مندی از تمامی این فواید در صورتی امکان‌پذیر است که دوره درمان را به طور کامل نزد معالجی قدر انجام دهید.

بیشتر بخوانید: درای نیدلینگ

نحوه استفاده از طب سوزنی برای دیسک کمر

طبق تحقیقات انجام‌شده روی افرادی که از روش طب سوزنی برای درمان دیسک کمر استفاده کرده‌اند این نتیجه حاصل شده که این روش تاثیر زیادی روی درمان عارضه‌های ناحیه کمر دارد اما این که از چه تعداد سوزن و در چه قسمتی از بدن استفاده شود، کاملا به شیوه معالج و میزان دیسک شما بستگی دارد. روش رایج طب سوزنی به شیوه زیر انجام می‌شود:

1. در مرحله اول به معاینه بدنی برای شدت دیسک کمر، تعیین علائم و سابقه بیماری می‌پردازند تا روش و شدت درمان مشخص شود.
  2. تعداد مشخصی سوزن مخصوص طب سوزنی برای دیسک کمر در اطراف کمر و سایر نواحی که به کمر مربوط می‌شود قرار می‌گیرند.
  3. بیمار حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه باید در همین حالت قرار بگیرد و استراحت کند.
  4. ممکن است از روش‌هایی نظیر گرمادرمانی و تحریک الکتریکی برای افزایش اثر‌گذاری روش طب سوزنی استفاده کنند. در روش تحریک الکتریکی برای اثر‌گذاری بیشتر این روش و کاهش درد جریان خفیفی از سوزن‌ها عبور می‌دهند تا اندورفین بیشتری ترشح شود.
  5. پس از انجام این روش ممکن است معالج برای شما فیزیوتراپی و ماساژ نیز تجویز کند. در این صورت علاوه‌بر درمان ناحیه آسیب‌دیده توسط روش طب سوزنی، ماهیچه‌ها و عضلات تقویت می‌شوند و خستگی کاهش پیدا می‌کند.

شاید گمان کنید که ممکن است هنگام استفاده از این روش به‌دلیل قرار‌گیری سوزن‌ها روی بدن ‌درد شدیدی احساس کنید اما این‌طور نیست. ممکن است احساسی مانند گزگز کردن خفیف را مشاهده کنید که به‌راحتی قابل ‌تحمل است. معالج با دقت سوزن‌ها را در محلی قرار می‌دهد که باعث ایجاد درد نشود.

نکاتی در رابطه با استفاده از روش طب سوزنی برای دیسک کمر

انتخاب پزشک معالج یکی از نکات مهم در روش طب سوزنی

دانستن برخی نکات باعث می‌شود شما با خیالی آسوده‌تر روند درمان خود را طی کنید. زمان نتیجه‌گیری همه افراد از روش طب سوزنی برای درمان دیسک کمر یکسان نیست. به همین دلیل تفاوت‌هایی در روند درمان افراد با یکدیگر وجود دارد که برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

• باتوجه به‌ شدت بیماری شما مدت زمانی که برای یک جلسه درمان در نظر گرفته می‌شود تا حدود یک ساعت طول بکشد.
  • تعداد جلساتی که در هفته باید برای درمان به معالج مراجعه کنید تقریبا ۲ روز در هفته است که این مورد نیز کاملا به‌ شدت پیشرفت دیسک کمر بستگی دارد.
  • برای درمان افراد مختلف، سوزن‌ها در مکان‌های مختلف قرار می‌گیرند تا بتوانند علاوه‌بر درمان دیسک کمر به بهبود سایر عارضه‌ها مانند سیاتیک و درد‌های مفرط نیز کمک کنند.
  • مقدار متوسط استفاده از سوزن در روش طب سوزنی برای دیسک کمر ۲۰ عدد است. این تعداد تحت برخی شرایط کم یا زیاد می‌شود.
  • نحوه اثر‌گذاری و مدت‌زمان آن از فردی به فردی دیگر متفاوت است.
  • حتما مراکز معتبر و معالج ماهر را برای این روش درمانی انتخاب کنید تا عوارض آن در شما ایجاد نشود.

۶ نکته بیان‌شده بخشی از مهم‌ترین مطالبی است که هنگام مراجعه برای انجام طب سوزنی برای درمان دیسک کمر باید به‌خاطر داشته باشید. دانستن این نکات به شما کمک می‌کند برخی اتفاق‌ها برایتان عادی جلوه کند و بابت آن‌ها نگران نباشید.

بیشتر بخوانید: درمان گرفتگی کمر با کمربند پلاتینر

عوارض احتمالی استفاده از روش طب سوزتی برای دیسک کمر

اگر از طب سوزنی برای دیسک کمر استفاده می‌کنید تمام تلاشتان را به کار گیرید تا بهترین مرکز را برای انجام این روش درمانی استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام‌شده اگر روش طب سوزنی برای دیسک کمر در مراکز باکیفیت انجام شود ایمن خواهد بود و عوارضی برای شما نخواهد داشت. در برخی موارد عوارضی مشاهده شده است که اکنون به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

• ممکن است هنگام انجام طب سوزنی به خونریزی دچار شوید.
  • اگر سوزن‌ها در محل مناسب قرار نگیرند ممکن است باعث آسیب‌دیدگی عصب‌ها شوند.
  • درصورتی‌که سوزن‌ها به‌خوبی ضد‌عفونی نشده باشند، ممکن است منجر به عفونت در ناحیه قرار‌گیری سوزن‌ها و پخش آن در سایر نقاط بدن شود.

برای کاهش سایر عوارض استفاده از روش طب سوزنی برای دیسک کمر بهتر است افرادی که دچار ترس از سوزن هستند یا آستانه تحمل درد پایینی دارند از این روش استفاده نکنند.

آیا طب سوزنی برای دیسک کمر راهی مناسب است؟

استفاده از روش طب سوزنی برای دیسک کمر از کم‌خطرترین روش‌هایی است که برای معالجه می‌توانید از آن استفاده کنید. استفاده از این طریق برای درمان فقط به دیسک کمر ختم نمی‌شود بلکه می‌توان آن را راهکاری برای درمان بسیاری از عارضه‌ها دانست.

برای نتیجه‌گیری از این شیوه باید با نکاتی در رابطه با فواید، عوارض احتمالی و نحوه انجام آن آشنا باشید که در مبحث‌های گفته‌شده به‌طور کامل به آن پرداختیم. دانستن هر آنچه که پیش از استفاده از این شیوه به شما برای درمان بهتر و سریع‌تر کمک می‌کند در اختیارتان قرار گرفته است.

سوالات متداول در مورد طب سوزنی برای دیسک کمر

آیا استفاده از روش طب سوزنی برای دیسک کمر مفید است؟

بله، اگر به شیوه صحیح انجام شود و دوره درمان را کاملا طی کنید ممکن است به بهبود قطعی این عارضه منجر شود.

فواید روش طب سوزنی چیست؟

استفاده از این روش علاوه بر درمان دیسک کمر می‌تواند به درمان درد‌های کمر، گردن، زانو، اختلالات تنفسی، آرتروز و بسیاری از عارضه‌ها منجر شود.

آیا استفاده از روش طب سوزنی برای درمان دیسک کمر با عوارضی همراه است؟

در صورت درمان اصولی هیچ‌گونه عوارضی مشاهده نخواهید کرد. اما در روش غیر‌اصولی ممکن است عفونت، آسیب‌دیدگی عصب و خونریزی مشاهده شود.