درد تمام مفاصل بدن؛ از آنفولانزا تا شرایط خود ایمنی

علت درد تمام مفاصل بدن چیست؟

درد تمام مفاصل بدن می‌تواند یک تجربه بسیار ناخوشایند و ناتوان‌کننده باشد. بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند موجب درد مفاصل شوند، اما همه آن‌ها به طور هم‌زمان روی همه مفاصل تأثیر نمی‌گذارند. درد ناگهانی و گسترده مفاصل می‌تواند ناشی از عفونت‌ها، بیماری‌های التهابی و عوارض برخی شرایط سلامتی باشد، البته گاهی اوقات ممکن است درد از ساختارهای خارج از مفاصل همانند رباط‌ها، تاندون‌ها یا ماهیچه‌ها ناشی شود. درمان درد تمام مفاصل بدن بستگی به علت ایجاد آن دارد. برخی از علل نیاز به مداخله پزشکی ندارند، درحالی‌که برخی حتماً نیاز به درمان پزشکی دارند. در ادامه این مطلب از اول کلینیک با معرفی بیماری‌های مرتبط با درد تمام مفاصل بدن همراه ما باشید.

چه بیماری‌هایی موجب درد تمام مفاصل بدن می‌شوند؟

بیماری‌ها و اختلالات مختلف بر بسیاری از مفاصل تأثیر گذاشته و موجب درد می‌شوند. به همین دلیل زمانی که درد یک مفصل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، پزشکان دلایل متفاوتی را برای درد در نظر می‌گیرند. هنگامی که مفاصل متعدد درگیر هستند، برخی از اختلالات بیشتر از سایر مشکلات روی یک مفصل در هر دو طرف بدن تأثیر می‌گذارند. در این قسمت برخی از بیماری‌ها و شرایطی که می‌توانند موجب درد تمام مفاصل بدن شوند، آورده شده است:

بیماری های ویروسی و خودایمنی می تواند سبب درد تمام مفاصل بدن شود.

آنفولانزا

آنفولانزا یک بیماری عفونی شایع است که برخلاف سرماخوردگی می‌تواند کاملاً ناگهانی شروع شود و علائم آن ممکن است شامل درد مفاصل، دردهای عضلانی، تب و لرز، سرفه، گلو‌درد، آبریزش یا گرفتگی بینی، خستگی و اسهال یا استفراغ به‌ویژه در کودکان باشد. آنفولانزا معمولاً طی یک تا دو هفته خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند و اکثر افرادی که به آنفولانزا مبتلا می‌شوند، نیاز به درمان پزشکی ندارند. بااین‌حال، برخی گروه‌ها همانند افراد مسن، کودکان، افراد باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در معرض خطر بالاتری قرار دارند و پزشک ممکن است برای کوتاه‌کردن مدت بیماری و کاهش شدت علائم، داروهای ضدویروسی را برای آن‌ها تجویز  کند.

کووید 19

کووید 19 یکی دیگر از بیماری‌های عفونی است که می‌تواند طیف وسیعی از علائم همانند درد مفاصل، بدن درد، تب و لرز، سرفه، گلو‌درد، تنگی نفس، از دست دادن حس چشایی و بویایی، گرفتگی یا آبریزش بینی، حالت تهوع و اسهال را ایجاد کند. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، علائم خفیف تا متوسطی را تجربه کرده و بدون درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند، اما برخی افراد ممکن است عوارض جدی و طولانی مدتی از جمله لخته خون، نارسایی قلبی، شرایط عصبی و آسیب به کبد یا کلیه را تجربه کنند. در نظر داشته باشید که برخی گروه‌های جمعیتی از جمله افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن همانند بیماری انسداد مزمن ریوی و دیابت و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

عوارض پس از ویروس

اگرچه بسیاری از افراد به‌تنهایی از ویروس‌های تنفسی رایج بهبود می‌یابند، اما برخی ممکن است علائمی را تجربه کنند که هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها پس از بیماری اولیه ادامه داشته باشد و این مسئله می‌تواند منجر به درد مفاصل شود. افراد ممکن است شرایط پس از ویروسی همانند سندرم پس از ویروس، کووید طولانی و آرتریت واکنشی را تجربه کنند. هیچ درمان استانداردی برای سندرم پس از ویروس یا کووید طولانی‌مدت وجود ندارد. برخی از افراد با گذشت زمان و استراحت بهبود می‌یابند، درحالی‌که برخی دیگر علائم طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند. پزشکان ممکن است راهبردهای مدیریتی را برای کمک به افراد برای مقابله توصیه کنند، اما آرتریت واکنشی معمولاً پس از چند ماه خودبه‌خود از بین می‌رود. پزشک ممکن است درمان هر گونه عفونت باکتریایی زمینه‌ای را با آنتی‌بیوتیک یا استفاده از داروها برای کنترل درد و تورم پیشنهاد دهد.

بیماری های ویروسی یکی از شایع ترین دلایل درد تمام مفاصل بدن هستند.

سندرم فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که موجب درد عضلانی و اسکلتی، خستگی و مشکلات مربوط به خواب می‌شود. علت ابتلا به سندرم فیبرومیالژیا ناشناخته است، اما تصور می‌شود که ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی در آن نقش دارند. درد مفصل شایع‌ترین نشانه این بیماری بوده که معمولاً هر دو طرف بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. فیبرومیالژیا به‌عنوان یک علت درد تمام مفاصل بدن محسوب می‌شود و درمان مشخصی برای آن وجود ندارد، اما مصرف برخی داروها، فیزیوتراپی، درمان شناختی رفتاری و ماساژ می‌توانند به مدیریت علائم کمک کنند.

پوکی‌استخوان

پوکی‌استخوان که به آن استئوپوروز هم گفته می‌شود، یک بیماری اسکلتی است که موجب می‌شود استخوان‌ها ضعیف و شکننده شوند و بیشتر در معرض شکستگی باشند. شکستگی استخوان می‌تواند موجب درد شدید مفاصل شود. برخی از عوامل همانند افزایش سن، سابقه خانوادگی، لاغری، یائسگی، سطح پایین استروژن و فعالیت بدنی کم می‌توانند خطر ابتلا به پوکی‌استخوان را افزایش دهند.

نقرس

نقرس نوعی آرتریت است و زمانی رخ می‌دهد که سطح اسیداوریک در خون فرد بالا باشد. اسیداوریک کریستال‌هایی را در مفاصل تشکیل می‌دهد که منجر به التهاب، تورم و درد می‌شود. حملات نقرس ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد و پس از اولین‌بار ظاهرشدن علائم، در عرض 12 تا 24 ساعت به اوج خود می‌رسد. این بیماری معمولاً فقط یک مفصل یا اندام همانند یک پا را درگیر می کند، اما برخی ممکن است به نقرس چند مفصلی مبتلا شوند که در این صورت مفاصل متعددی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. درمان بر کاهش سطح اسید‌اوریک، کاهش التهاب و تسکین علائم از طریق رژیم غذایی و استراتژی‌های سبک زندگی تمرکز دارد. اگر علائم بهبود نیافتند، پزشک ممکن است دارویی برای کاهش میزان اسید‌اوریک در خون تجویز کند.

شرایط خود ایمنی

شرایط خودایمنی موجب می‌شود که سیستم ایمنی به سلول‌ها و بافت‌های سالم بدن حمله کند. این عارضه می‌تواند منجر به التهاب و درد تمام مفاصل بدن شود. نمونه‌هایی از شرایط خودایمنی که می‌توانند موجب درد مفاصل شوند، شامل موارد زیر می‌شوند:

• آرتریت روماتوئید: این نوع از آرتریت یک اختلال التهابی مزمن است که اساساً مفاصل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال موجب سفتی، درد و تورم بدن شده و بدون درمان مناسب، می‌تواند به غضروف و استخوان داخل مفاصل آسیب برساند. درمان بر تسکین علائم و جلوگیری از آسیب مفاصل متمرکز بوده و می‌تواند شامل دارو، فیزیوتراپی و ورزش باشد.
  • لوپوس: لوپوس اریتماتوز سیستمیک یک بیماری خودایمنی مزمن است که می‌تواند بسیاری از نواحی بدن از جمله مفاصل، پوست، کلیه‌ها و مغز را تحت‌تأثیر قرار دهد. این عارضه موجب التهاب و آسیب بافتی شده و در حال حاضر هیچ درمانی ندارد، اما انجام برخی کارها می‌تواند به افراد در مدیریت علائم، جلوگیری از تشدید و آسیب به اندام‌ها کمک کند.
  • آرتریت پسوریاتیک: این شکل از آرتریت 1 نفر از هر 5 نفر که به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستند را مبتلا می‌کند. این بیماری موجب التهاب و سفتی دردناک در مفاصل شده و درمان آن شامل استفاده از دارو، فیزیوتراپی و ورزش برای تسکین علائم و جلوگیری از آسیب بیشتر مفاصل است.

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

روغن سیاه دانه قرن‌ها است که در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله درد مفاصل استفاده می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که روغن سیاه دانه ممکن است در تسکین درد تمام مفاصل بدن مرتبط با آرتریت روماتوئید و آرتروز مؤثر باشد. یکی از  دلایل اصلی که روغن سیاه دانه ممکن است برای درد مفاصل مفید باشد، خواص ضدالتهابی آن است. روغن سیاه دانه همچنین می‌تواند به طور مؤثر درد را کاهش دهد. این روغن به بهبود عملکرد مفصل در افراد مبتلا به آرتریت هم کمک می‌کند. برای استفاده، روغن سیاه دانه را می‌توانید به‌صورت موضعی برای درد مفاصل استفاده کنید.

روغن سیاه دانه در کاهش درد تمام مفاصل بدن موثر است.

درمان درد تمام مفاصل بدن

درمان درد مفاصل به علت آن بستگی دارد، اما در حالت کلی، داروهای مختلفی می‌توانند برای تسکین درد مفاصل همانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و کورتیکواستروئیدها استفاده شوند. از طرفی انجام فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک کند تا دامنه حرکت و قدرت خود را  در مفاصل آسیب‌دیده بهبود ببخشید. در برخی موارد، ممکن است برای ترمیم آسیب به مفاصل یا جایگزینی مفصل آسیب‌دیده با مفصل مصنوعی، جراحی لازم باشد. لازم به ذکر است که برخی از تغییرات سبک زندگی همانند کاهش وزن، ورزش، استفاده از کمپرس گرم و بریس هم می‌تواند به تسکین درد مفاصل بدن کمک کند.

سؤالات متداول

1.چه زمانی بابت درد مفاصل بدن باید به پزشک مراجعه کرد؟

درصورتی‌که درد مفاصل شما شدید است، بیش از چند روز طول کشیده یا با علائم دیگری همانند تب، قرمزی یا التهاب همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید.

2.پزشک چگونه درد تمام مفاصل بدن را تشخیص می‌دهد؟

پزشک برای تشخیص علت درد مفاصل، معاینه فیزیکی انجام داده و در مورد سابقه پزشکی شما سؤال می‌کند. پزشک همچنین ممکن است آزمایش‌هایی همانند اشعه ایکس، ام‌آرآی یا آزمایش خون را تجویز  کند.

3.آیا می‌توان از درد تمام مفاصل بدن پیشگیری کرد؟

درحالی‌که برخی از علل درد مفاصل همانند آرتریت قابل‌پیشگیری نیستند، اما برخی اقدامات همانند گرم‌کردن و سردکردن قبل و بعد از ورزش، تناسب‌اندام، انجام ورزش به‌صورت منظم و اجتناب از فعالیت‌هایی که موجب درد می‌شوند، می‌توانند تا حدودی از درد مفاصل پیشگیری کنند.