علت درد جلوی زانو (درد زیر زانو) چیست؟

اینکه در قسمت جلوی زانو بویژه زیر کشکک زانو احساس درد کنید ممکن است کمی نگران کننده به نظر برسد! به خصوص اگر درد و التهاب جلوی زانو به خودی خود و بدون هیچ گونه آسیبی ایجاد شده باشد. علل مختلفی برای بروز درد جلو و زیر کشکک زانو وجود دارد؛ بیماری های مرتبط با کشکک زانو، آرتروز، پارگی رباط، سندروم ازگود اشلاتر و سایر بیماری ها می توانند دردهای نسبتا شدیدی را در قسمت جلوی زانو ایجاد کنند. اما اینکه تا چه حد باید درد جلوی زانو را جدی بگیریم سوالی است که قرار است در ادامه این مطلب از اول کلینیک به آن بپردازیم.

دلایل ایجاد درد زیر زانو

عوامل متعددی در ایجاد درد زیر زانو نقش دارند. آسیب‌دیدگی زانو در حین فعالیت، عفونت مفصل زانو، بالا رفتن سن، سائیدگی و آرتروز از جمله این دلایل هستند. گاهی اوقات احساس درد در پشت زانو نشانه‌ای از سرطان است. البته این مورد بسیار نادر است. پس نباید در وهله اول نگران این موضوع باشید. در ادامه این بخش دلایل و عوامل موثر در ایجاد درد زیر زانو را شرح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: درد زیر زانو

درد زیر زانو بر اثر بیماری ازگود شلاتر

گاهی اوقات در دوران نوجوانی، بافت استخوان سریع‌تر از بافت عضله رشد می‌کند. در این حالت فرد به بیماری ازگود شلاتر مبتلا می‌گردد. این بیماری سبب ایجاد درد زیر زانو به صورت طولانی مدت می‌شود. اما رفته‌رفته با افزایش سن بیماری ازگود شلاتر از بین می‌رود. در نتیجه درد زیر زانو کاهش پیدا می‌کند. خودداری از انجام فعالیت‌های ورزشی به مدت ۶ تا ۸ هفته، در بهبود درد ناشی از این بیماری به شما کمک می‌کند.

سیاتیک؛ علت درد زیر زانو در نتیجه دیسک کمر

عصب سیاتیک یکی از طویل‌ترین اعصاب در بدن است که کمر آغاز شده و تا ساق پا کشیده شده است. هرگونه آسیب و فشار در بخشی از این عصب تمام طول آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درد سیاتیک ممکن است از کمر آغاز شود و حتی باعث درد زیر زانو شود. این عارضه به طور معمول یکی از پاها را درگیر می‌کند و برخی اوقات درد در هر دو پا احساس می‌شود. درد سیاتیک به دلیل تحریک ریشه‌های عصبی موجود در ناحیه L1 تا S3 رخ می‌دهد. تحریک این بخش علت درد زانو نیز به حساب می‌آید و بی حسی و گز گز شدن پا را به همراه دارد. در سیاتیک مشکل به ناحیه کمر مربوط است؛ ولی درپاها درد شدیدتر از کمر احساس می‌شود. در موارد جدی، دیسک کمر و درد پای چپ حتی ممکن است راه رفتن فرد را نیز دچار اختلال کند.

سیاتیک ممکن است منجر به بروز درد زیر زانو شود چون رگ سیاتیک از نزدیک زانو می گذرد.

درد زیر زانو ناشی از گرفتگی عضلات پا

گاهی اوقات درد پشت زانو دلیل جدی و خاصی ندارد. در واقع این درد در اثر یک گرفتگی بسیار ساده هم پیش می‌آید. گرفتگی عضلات پا در اثر فعالیت‌های مختلفی مانند انجام تمرینات ورزشی یا فعالیت نادرست و بیش از حد رخ می‌دهد. البته بی‌تحرکی زیاد هم این گرفتگی‌ها را ایجاد می‌کنند. همچنین برای بانوان باردار این گرفتگی‌ها یک اتفاق کاملا طبیعی  و رایج است. به علاوه مصرف داروهای دیورتیک یا کم آبی بدن در گرفتگی عضلات نقش دارند. برای درمان یا کاهش این درد، باید از کمپرس گرم استفاده کنید. گرما با افزایش گردش خون، انقباض و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد. حتی استفاده از حمام آب گرم هم در چنین شرایطی برای شما مفید خواهد بود.

پارگی مینیسک زانو

یکی از دلایل احساس درد زیر زانو، پارگی مینیسک زانو است. شاید بپرسید که مینیسک دقیقا چیست؟ مینیسک زانو یک نوع بالشتک طبیعی در بدن به حساب می‌آید. این بالشتک در بین استخوان‌ها قرار گرفته و مانع از سائیدگی آن‌ها می‌شود. هر مفصل زانو ۲ عدد مینیسک دارد. این مینیسک‌ها در اثر فعالیت‌های مختلف دچار کشیدگی و پارگی می‌شوند. در صورت وقوع پارگی مینیسک، شما آن را به صورت درد زیر زانو تجربه می‌کنید. زمانی که مینیسک زانو پاره می‌شود، دو احتمال وجود دارد. در شرایط اول، مینیسک بر اثر گذر زمان و مراقبت مناسب خود به خود بهبود می‌یابد. در غیر این صورت نیاز به انجام عمل جراحی وجود دارد.

درد زیر زانو بر اثر آرتروز

آرتروز زانو به عنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد درد زیر زانو شناخته می‌شود. این بیماری انواع مختلفی دارد. همه انواع آن هم می‌توانند درد زیر زانو را ایجاد یا تشدید کنند. در بسیاری از مواقع هنگامی که غضروف بین مفاصل زانو از بین می‌رود، بیماری آرتروز آغاز می‌شود. در نتیجه عدم وجود غضروف و مشکلات مفصلی دیگر، درد زیادی در ناحیه زیر زانو ایجاد می‌کند. مبتلایان به بیماری آرتروز، باید هر لحظه منتظر ایجاد درد جدید در هر ناحیه‌ای از زانو باشند. برای درمان آرتروز هیچ‌گونه روش قطعی وجود ندارد. اما مبتلایان به این بیماری می‌توانند از جلسات فیزیوتراپی برای کاهش درد بهره ببرند. همچنین مصرف داروهای مسکن هم برای کاهش درد زانو در آرتروز موثر هستند.

آسیب رباط های زانو

برای اتصال قسمت ساق پا با ران، چند رباط وجود دارد. به این رباط‌ها رباط صلیبی می‌گویند. به طور کلی زانوی هر فرد دارای ۴ رباط صلیبی است. گاهی بر اثر ورزش دو یا پرش نادرست یا حتی ضربه محکم، رباط صلیبی قدامی دچار کشیدگی یا پارگی می‌شود. مثلا بازیکنان ورزش فوتبال، به شدت در معرض آسیب رباط صلیبی قدامی هستند. به جز رباط صلیبی قدامی، یکی دیگر از رباط‌هایی که آسیب به آن، موجب درد زیر زانو می‌شود، رباط صلیبی خلفی است. رباط صلیبی خلفی در اثر تصادفات رانندگی یا جراحات دیگر به وجود می‌آید. پارگی رباط صلیبی سبب ایجاد تورم و درد شدید در ناحیه زیر زانو می‌گردد. حتی شاید در اثر این اتفاق نتوانید به راحتی راه بروید. در این حالت باید حدود ۸ هفته از میادین ورزشی کناره‌گیری کنید. برای بهبود این نوع دردها استراحت و انجام تمرینات فیزیوتراپی بهترین راه حل است.

آسیب دیدگی رباط های زانو یکی از علت های درد جلوی زانو است.

بیماری های کشکک زانو

کشکک زانو یک استخوان مثلثی شکل است که درست در جلوی مفصل زانو قرار دارد و لایه زیرین آن توسط غضروف مفصلی پوشیده شده است. هر گونه آسیب دیدگی کشکک زانو می تواند منجر به بروز درد زیر زانو و درد جلوی زانو شود. از شایع ترین بیماری های اسکلتی که ممکن است برای کشکک زانو اتفاق بیفتد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تاندونیت کشکک زانو: تاندون ها منجر به اتصال عضلات به استخوانها می شوند. تاندون کشکک عضله چهار سر ران را به استخوان کشکک متصل می کند. اگر بر اثر فعالیت های تکراری فشار زیادی بر تاندون کشکک فشار وارد شود پارگی های ریزی روی آن ایجاد می شود که منجر به بروز التهاب و ضعیف شدن تاندون می شود.  تاندونیت کشکک به دلیل التهاب منجر به بروز درد جلوی زانو می شود.
  • بورسیت کشکک زانو: بورس های زانو کیسه های پر از مایع هستند که بین پوست، تاندون و یا استخوان قرار دارد. بورس های زانو در بخش های مختلف زانو قرار دارند اما بورس زانویی که از کشکک زانو می گذرد با زانو زدن های مکرر دچار تحریک و التهاب می شود و درد نسبتا شدیدی در زیر زانو ایجاد می کند.
  • نرم شدگی کشکک زانو: پشت استخوان کشکک غضروف وجود دارد که ممکن است در اثر استفاده بیش از حد، ضربه و یا بیماری غضروف کشکک دچار فرسایش می شود و قادر نیست جلوی سایش استخوان کشکک و استخوان زیرین را بگیرد. به همین دلیل درد و التهاب شدیدی در اطراف کشکک زانو ایجاد می شود.
  • در رفتگی کشکک زانو: در رفتگی کشکک زانو زمانی اتفاق می افتد که کاسه زانو از محل خود جدا شود که معمولا در اثر وارد کردن فشار بیش از حد، برخورد و سقوط اتفاق می افتد و درد و ناراحتی شدیدی ایجاد می کند.

چه زمانی باید برای درد زیر زانو به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد مراجعه به پزشک را پشت گوش می‌اندازند. به خصوص در بیماری‌های مربوط به دردهای اسکلتی و استخوانی مراجعه به پزشک کمتر اتفاق می‌افتد. اما حتماً باید در زمان مناسب پزشک را ملاقات کنید. در صورتی که بعد از انجام نکات ذکر شده در بالا بهبودی حاصل نشد، زمان مراجعه به پزشک فرارسیده است. همچنین در صورت وجود علائمی مانند تب، درد شدید، تورم در پاها و مشکلات تنفسی باید توسط پزشک معاینه شوید. این علائم و نشانه‌ها را به هیچ عنوان بدون درمان نگذارید. زیرا این نشانه‌ها ممکن است به گرفتگی عروق و مرگ منجر شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض احساس درد زیر زانو هستند؟

به طور کلی درد زیر زانو ممکن است برای هر فردی با هر شرایط جسمی و سنی اتفاق بیافتد. اما یکسری از عوامل تشدید کننده این دردها هستند. ورزشکاران به دلیل انجام تمرینات دو، پرش، چرخش و حرکات ناگهانی بیشتر در معرض ابتلا به این دردها قرار دارند. همچنین در بیماران مبتلا به آرتروز و دردهای استخوانی احساس درد زیر زانو مسئله رایج است. حتی خانم‌های باردار هم گاهی درد زیر زانو را تجربه می‌کنند. البته این درد‌ها بر اثر انجام فعالیت‌های روزانه هم اتفاق می‌افتند. همانطور که اشاره کردیم حتی یک گرفتگی ساده هم می‌تواند سبب ایجاد درد زیر زانو شود.

بیشتر بخوانید: قیمت زانوبند زاپیامکس

پرسش و پاسخ در مورد در جلوی زانو

1.چطور درد زیر زانو را درمان کنیم؟

صرف نظر از منشا درد، استراحت دادن به زانو و استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ممکن است منجر به کاهش درد بیمار شود.

2.علت درد زیر زانو چیست؟

بیماری های کشکک زانو، سندروم ازگود اشلاتر، آسیب رباط زانو، آرتروز، پارگی مینیسک، گرفتگی عضلات، سیاتیک

منابع: