مگنت تراپی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مگنت تراپی (مگنت درمانی) چیست؟

مگنت تراپی که به عنوان مغناطیس درمانی نیز شناخته می شود، یک عمل پزشکی مکمل و جایگزین است که شامل استفاده از میدان های مغناطیسی ساکن برای اهداف درمانی است. مگنت درمانی یک روش درمانی قدیمی محسوب می شود که در میان مصریان باستان، یونیانیان و چینیان مورد استفاده قرار می گرفته است. با این حال مگنت تراپی مدرن در اداخر قرن بیستم رواج یافت.

مگنت تراپی چیست؟

احتمالا برایتان پیش آمده که مادربزرگ یا پدربزرگتان از دستبندهای مغناطیسی برای تسکین درد مفاصل استفاده کنند. این روشی درمانی به نام مگنت تراپی یا مگنت درمانی شناخته می شود. در این روش از میدان های مغناطیسی برای بهبود وضعیت سلامتی و تسکین علائم بیماری ها استفاده می شود.

ساز و کار مگنت تراپی

در مگنت تراپی، از دستگاهی برای تولید میدان مغناطیسی با فرکانس و شدت های مختلف استفاده می شود. این میدان مغناطیسی با عبور از بدن، اثرات مختلفی از جمله افزایش جریان خون، تحریک سلول ها، و کاهش التهاب را به دنبال دارد.

نشان داده شده است که استفاده از میدان های الکترومغناطیسی بر نفوذپذیری سلول و بهبود اکسیژن رسانی به سلول ها تأثیر می گذارد، که می تواند منجر به جذب بهتر مواد مغذی، بهبود گردش خون و پاکسازی مواد زائد شود. آهنرباها همچنین ممکن است التهاب و درد را کاهش دهند و باعث بهبودی شوند. درواقع با افزایش جریان خون غلظت فیبروبلاست (سلولهای بخش میانی پوست) افزایش می یابد و درنتیجه تولید کلاژن با سرعت بیشتری انجام می شود.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

مگنت درمانی چطور منجر به کاهش درد می شود؟

فواید بالقوه مگنت تراپی

مگنت تراپی در درمان دردهای اسکلتی عضلانی موثر است؛ درواقع در روش درمانی مگنت تراپی امواج مغناطیسی با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی بیشتر به بافت ها و همچنین با تحریک بافت عضلانی و استخوانی منجر به رفع برخی از دردهای اسکلتی می شود.

بیشتر بخوانید: درمان بدون جراحی زانو درد

کاهش درد

مگنت تراپی اغلب برای تسکین دردهای ناشی از مشکلات اسکلتی عضلانی مانند آرتروز، دردهای کمر، و دردهای ناشی از آسیب های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

بهبود گردش خون

همانطور که گفته شد، میدان مغناطیسی می تواند باعث گشاد شدن عروق خونی و افزایش جریان خون در ناحیه تحت درمان شود. افزایش گردش خون فواید متعددی برای بدن دارد، از جمله:

• تسریع روند بهبودی: جریان خون بیشتر به معنای رسیدن اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به سلول ها است که به نوبه خود باعث تسریع روند بهبودی زخم ها و آسیب های بافتی می شود.
  • کاهش درد: افزایش جریان خون می تواند به دفع مواد زائد و التهابی از بافت ها کمک کند و در نتیجه درد را کاهش دهد.
  • بهبود عملکرد عضلات: عضلات برای فعالیت به اکسیژن و مواد مغذی نیاز دارند. افزایش جریان خون می تواند به عضلات کمک کند تا بهتر کار کنند و خستگی آنها را به تعویق اندازد.

تسکین التهاب

التهاب یک واکنش طبیعی بدن به آسیب یا عفونت است. با این حال، التهاب مزمن می تواند به بروز بیماری های مختلف مانند آرتروز، بیماری های قلبی عروقی و سرطان منجر شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که مگنت تراپی می تواند با کاهش فعالیت سلول های التهابی، به تسکین التهاب و درد ناشی از آن کمک کند.

افزایش تراکم استخوان

پوکی استخوان یک بیماری شایع است که باعث ضعیف شدن استخوان ها و افزایش خطر شکستگی می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که مگنت تراپی می تواند با تحریک سلول های استخوانی به افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی کمک کند.

بهبود کیفیت خواب

اختلالات خواب می تواند به بروز مشکلات مختلف سلامتی مانند خستگی، چاقی و افسردگی منجر شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که مگنت تراپی می تواند با کاهش استرس و اضطراب و همچنین افزایش تولید ملاتونین (هورمون خواب) به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

کاربرد مگنت تراپی

مگنت تراپی می تواند برای درمان یا تسکین علائم بیماری ها و مشکلات مختلفی از جمله موارد زیر استفاده شود:

• دردهای مفصلی و عضلانی: آرتروز، دردهای کمر، دردهای عضلانی، فیبرومیالژیا
  • آرتروز: آرتروز زانو، آرتروز گردن، آرتروز دست
  • سردردهای میگرنی: میگرن، سردردهای تنشی
  • بهبود زخم: زخم های دیابتی، زخم های فشاری
  • شکستگی استخوان: تسریع در روند جوش خوردن استخوان
  • عوارض جانبی شیمی درمانی: تهوع، استفراغ، خستگی
  • افسردگی: اضطراب، بی خوابی

بیشتر بخوانید: اولتراسوند تراپی

کاربردهای روش مگنت درمانی چیست؟

عوارض مگنت تراپی

مگنت تراپی به طور کلی یک روش درمانی ایمن است. با این حال، در برخی موارد ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند قرمزی، تحریک پوستی یا احساس سوزن سوزن شدن در محل استفاده از آهنربا ایجاد شود.

چه کسانی نباید از مگنت تراپی استفاده کنند؟

مگنت تراپی نیز مانند سایر روش های درمانی ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. با اینکه به طور کلی تحقیقات کمی در مورد مضرات احتمالی مگنت تراپی انجام شده است اما در موارد زیر توصیه می شود از روش مگنت تراپی استفاده نشود:

• زنان باردار یا شیرده
  • افراد دارای ایمپلنت های فلزی مانند ضربان ساز قلب
  • افراد مبتلا به بیماری های عفونی
  • افراد مبتلا به سرطان

انواع روش های مگنت تراپی

از روش مگنت تراپی برای درمان انواع درد مثل آرتریت، سردرد و موارد دیگر استفاده می شود. دستگاههای مگنت تراپی مختلفی در کلینیک ها و همچنین به شکل خانگی مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک می تواند در شرایط خاص بهترین انتخاب باشد. به طور کلی دستگاههای مگنت تراپی را می توان در دو دسته کلی تقسیم کرد:

• آهن رباهای ثابت یا دائمی: این نوع از آهن رباها از فلز یا آلیاژ ساخته شده اند و می توانند در قدرت های متغیری تولید شوند. میدان مغناطیسی این دسته از آهن رباها همیشه روشن است و تغییر نمی کند. مغناطیس درمانی با استفاده از آهنرباهای ثابت شامل قرار دادن آهن ربا در نزدیکی یا روی بدن به منظور تسکین درد و بهره مندی از خواص آرامش بخش آنها کاربرد دارد.
  • آهن ربای الکترومغناطیس: میدان های مغناطیسی در آهنرباهای الکتریکی می توانند شدت خود را تغییر دهند و زمانی ایجاد می شوند که جریان الکتریکی از سیم پیچ سیم حاوی مواد مغناطیسی عبور کند. کاربرد این نوع از آهن رباها برای درمان انواع درد و بهبود زخم کاربرد دارند.

تفاوت مگنت تراپی و فیزیوتراپی

مگنت تراپی و فیزیوتراپی دو روش درمانی هستند که برای تسکین درد و بهبود سلامتی به کار می روند. با این حال، تفاوت های مهمی بین این دو روش وجود دارد؛ مگنت تراپی می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند و فیزیوتراپی می تواند به تقویت عضلات و بهبود دامنه حرکتی مفاصل کمک کند.

در روش مگنت تراپی از میدان های مغناطیسی برای تحریک فرآیندهای التیام در بدن استفاده می کند، در حالی که فیزیوتراپی بر اساس تمرینات ورزشی و تکنیک های فیزیکی است. مگنت تراپی می تواند برای طیف وسیعی از بیماری ها و مشکلات استفاده شود، در حالی که فیزیوتراپی بیشتر برای درمان آسیب های ورزشی و مشکلات اسکلتی عضلانی کاربرد دارد. از سوی دیگر، مگنت تراپی یک روش غیر فعال است، در حالی که فیزیوتراپی به مشارکت فعال بیمار نیاز دارد.

ویژگی های مگنت تراپی:

• از میدان های مغناطیسی برای تسکین درد، کاهش التهاب و بهبود گردش خون استفاده می کند.
  • یک روش غیر تهاجمی و بدون درد است.
  • می تواند در خانه یا در مطب پزشک انجام شود.
  • برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها و مشکلات از جمله دردهای مفصلی و عضلانی، آرتروز، سردردهای میگرنی، و بهبود زخم استفاده می شود.

ویژگی های فیزیوتراپی:

• از تمرینات ورزشی و تکنیک های مختلف برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی مفاصل استفاده می کند.
  • ممکن است شامل ماساژ، الکتروتراپی و درمان دستی باشد.
  • به طور کلی برای درمان آسیب های ورزشی، مشکلات اسکلتی عضلانی و بیماری های عصبی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی در خانه با تجهیزات پزشکی خانگی

کلام آخر

در این مطلب به بررسی روش درمانی مگنت تراپی پرداختیم، به مزایا و کاربردهای آن پرداختیم و در مورد مضرات مگنت درمانی صحبت کردیم. ایده پشت روش درمانی مگنت تراپی میدان مغناطیسی بدن است. به همین دلیل با ایجاد یک میدان مغناطیسی در حوالی میدان مغناطیسی احتمالا بتوان بر عملکرد آن تاثیر گذاشت. نمونه آن درمان موفق انواع دردهای اسکلتی عضلانی است. با این حال هنوز این حوزه به تحقیقات بالینی بیشتری احتیاج دارد.