درمان زانو درد با زردچوبه

حتما تا به حال بارها درباره خواص شگفت‌انگیز زردچوبه برای درمان امراض مختلف شنیده‌اید. این ادویه پرخاصیت، علاوه بر عطر و طعمی که دارد، بسیار مفید است. با این وجود از زردچوبه داروهای مختلفی برای درمان بیماری‌ها هم تهیه می‌کنند. جالب است بدانید که درمان زانو درد با زردچوبه امری کاملا امکان پذیر است. شاید داروهای متعددی برای رفع درد زانو مصرف کرده باشید. اما باید بدانید که زردچوبه یک ماده غذایی طبیعی و مفید است که از آن داروهای موثر برای درمان زانودرد می‌سازند. اگر از مشکل زانو درد رنج می‌برید یا علاقمند به زردچوبه‌اید، ادامه این مطلب از سایت اول کلینیک را از دست ندهید.

مزایای استفاده از زردچوبه

داروهای دارای زردچوبه یا پودر این ادویه بسیار پرخاصیت و مفید هستند. بسیاری از پزشکان به دلایل متعدد مصرف این دارو را توصیه می‌کنند. به خصوص برای افرادی که از درد در ناحیه زانو رنج می‌برند، تاثیر این دارو شگفت انگیز است. در بسیاری از موارد برای درمان درد زانو، از این دارو به جای داروهای ضد درد و ضدالتهاب استفاده می‌شود. داروهای ضد التهاب مانند داروهای دسته NSAID برای مصرف طولانی مدت مناسب نیستند. ممکن است این داروها موجب خون ریزی داخلی یا مشکلات دیگر شوند. در نتیجه برخی از افراد و پزشکان به سراغ جایگزین طبیعی آن که زردچوبه است، می‌روند. در ادامه برخی از بهترین و جالب‌ترین مزایای استفاده از زردچوبه را معرفی و بررسی می‌کنیم.

• کاهش التهابات در بدن:

بیشتر بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی و بیماری‌های خود ایمنی، با کمک داروهای ضدالتهاب بهبود می‌یابند. به طور مثال زانو درد ناشی از آرتریت یا التهابات روده با این دارو تا حد مناسبی کنترل می شوند. حتی برخی از تحقیقات نشان از تاثیر این دارو بر بیماری خود ایمنی پوستی پسوریازیس دارند.

• خاصیت آنتی اکسیدانی:

همانطور که می‌دانید آنتی اکسیدان برای پیشگیری و درمان بیماری سرطان موثر است. این دارو حتی برای جوانسازی پوست و بهبود عملکرد مفاصل هم کاربرد دارد. کار اصلی آنتی اکسیدان‌ها تضمین سلامت سلول‌های یدن است. زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار خوبی دارد. به همین دلیل فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد.

• کمک به سلامت سیستم عصبی:

زردچوبه دارای موادی است که برای سیستم عصبی یدن مفید هستند. به همین دلیل در بهبود درد در بیماری‌هایی که از سیستم عصبی نشات می‌گیرند موثر است. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به رماتیسم، آلزایمر، پارکینسون و ام اس اشاره کرد. اگر درد زانوها ناشی از این موارد باشد، زردچوبه به بهبود آن کمک شایانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: برای زانو درد چه بخوریم؟

مزایای زردچوبه برای زانو درد

چرا زردچوبه باعث رفع زانو درد می‌شود؟

زردچوبه یک ماده پرخاصیت است. یکی از مهم‌ترین و بهترین خواص آن برای درد زانو است. اما زردچوبه چگونه می‌تواند به درمان درد زانو کمک کند؟ باید بدانید که زردچوبه خاصیت ضدالتهابی فوق‌العاده دارد. حتی از این لحاظ، آن را با داروهایی مانند دیکلوفناک مقایسه می‌کنند. زردچوبه ماده‌ای به نام کورکومین در بدن تولید می‌کند. کورکومین خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. در نتیجه برای افراد مبتلا به آرتروز یا انواع دردهای دیگر زانو، زردچوبه به شدت موثر عمل می‌کند. افرادی که درد زانو دارند، به جای استفاده از داروهای استروئیدی که عوارض زیادی دارند، می‌توانند از زردجوبه استفاده کنند.

پودر یا عصاره زردچوبه کدام برای زانو درد بهتر است؟

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از زردچوبه در تهیه غذا، به خودی خود برای درمان درد زانو موثر است. در واقع ریختن پودر زردچوبه در غذاهای روزانه، فواید آن را به خوبی به بدن می‌رساند. به همین دلیل عموما نیاز خاصی به مصرف مکمل حاوی زردچوبه نیست. ولی در صورت وجود دردهای شدید یا نداشتن علاقه به طعم زردچوبه، می‌توانید از مکمل‌های دارای عصاره زردچوبه استفاده کنید. همچنین اثر مکمل‌ها بسیار سریع‌تر از اثر پودر آن است. غلظت مواد موثر در زرچوبه مانند کورکومین، در عصاره‌ی آن بسیار بالاتر از پودر است. تحقیقات نشان می‌دهند که عصاره زردچوبه تا ۹۵٪ بیشتر از ادویه پودری خود، مواد مغذی و موثر دارد. می‌توان گفت که هر گرم از عصاره زردچوبه، ۸۰۰ میلی‌گرم کورکومینوئید را در خود جای می‌دهد. در حالی که در یک گرم پودر زردچوبه، تنها ۳۰ میلی‌گرم کورکومینوئید موجود است. بسیاری از مکمل‌های زردچوبه موجود در جهان، ترکیبی از عصاره زردچوبه و پودر آن هستند. به این شیوه اثرگذاری دارو بر بدن بیشتر، بهتر و سریع‌تر می‌شود. بهتر است که زردچوبه را همراه با غذاهای حاوی روغن مصرف کنید. همچنین فلفل سیاه میزان جذاب زردچوبه را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی زانو درد

عصاره زردچوبه و تاثیر آن بر زانو درد

تداخلات دارویی زردچوبه

زردچوبه ممکن است با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد. بنابراین اگر می‌خواهید مصرف مکمل زردچوبه را آغاز کنید، حتما با یک پزشک مشورت نمایید. داروهای مختلفی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای رقیق کننده خون و قرص‌های معده با زردچوبه تداخل دارند. همچنین برخی از ضد حساسیت‌ها و ضد افسردگی‌ها را هم نباید با زردچوبه استفاده کرد. در ادامه نام برخی از این داروها را عنوان می‌کنیم.

کم کردن اثر قرص‌های معده: اگر می‌خواهید مکمل زردچوبه را به صورت روزانه مصرف کنید، باید بدانید که این ماده اثر قرص‌های معده را کاهش می‌دهد. به خصوص در صورت ابتلا به ریفلاکس شدید دستگاه گوارش و مصرف دارو، نباید از زردچوبه استفاده کنید. داروهای ذکر شده در ادامه از همین دسته داروها هستند.

• فاموتیدین
  • رانیتیدین
  • امپرازول

کاهش قند خون و افزایش اثرات قرص دیابت: از قدیم‌الایام از زردچوبه به عنوان یک داروی خارق‌العاده و پرخاصیت برای کاهش قند خون استفاده می‌کردند. با این وجود باید بدانید که مصرف همزمان زردچوبه با داروهای دیابت خطرناک است. این ماده غذایی تاثیر قرص دیابت را افزایش می‌دهد. در نتیجه در افراد مبتلا به این بیماری، سردرد، سرگیجه، تپش قلب و اضطراب شدید ایجاد می‌کند. از مصرف داروهای زیر همراه با زردچوبه خودداری نمایید.

• آکاربوز
  • میگلیتول

رقیق شدن بیش از حد خون: یکی از خواص ادویه زردچوبه رقیق کردن خون است. در نتیجه نباید این دارو را به همراه سایر رقیق کننده‌ها استفاده کنید. زمانی که خون بیش از حد رقیق شود، پلاکت‌های موجود در آن به شدت کاهش می‌یابند. این مسئله ممکن است بسیار خطرناک و جدی باشد. کبودی بدون علت روی پوست، ریختن خون از بینی و حتی خون‌ریزی داخلی از عوارض جدی کاهش پلاکت هستند. در نهایت توصیه می‌شود که زردچوبه را با داروهای زیر مصرف نکنید.

• آسپرین
  • دی پیریدامول
  • تیکلوپیدین
  • وارفارین
  • انوکساپارین
  • هپارین

بیشتر بخوانید: خرید لوازم پزشکی خانگی

زردچوبه با چه داروهایی تداخل دارد

عوارض داروهای حاوی زردچوبه

با وجود این که زردچوبه یک ماده طبیعی است، اما مصرف زیاد و روزانه آن عوارضی را در پی دارد. البته هر ماده غذایی را که بیش از حد مصرف کنید، ممکن است برایتان عوارض داشته باشد. یکی از جدی‌ترین عوارض مربوط به زردچوبه ایجاد حساسیت است. برخی از افراد بعد از مصرف مقادیر زیادی از زردچوبه دچار حساسیت‌های پوستی شدید می‌شوند. همچنین ماده‌ای به نام اگزالات در زردچوبه وجود دارد. برخی از تحقیقات نشان از تاثیر این ماده بر ایجاد سنگ کلیه دارند. به علاوه افزودنی‌های دیگری که برای افزایش عطر و رنگ ادویه به مکمل زردچوبه اضافه می‌شود، ممکن است باعث سرطان شوند. حتما باید دقت کنید که یک مکمل خوب و مناسب و خالص تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: درمان زانو درد با زنجبیل

سوالات متداول درباره درمان زانو درد با زردچوبه

روزانه چقدر زردچوبه می‌توان مصرف کرد؟ دوز مصرفی روزانه زردچوبه چقدر است؟

به طور کلی زردچوبه در بسیاری از غذاها هم موجود است. دوز مناسب زردچوبه برای مصرف روزانه، از 500 میلی‌گرم شروع می‌شود. البته حداکثر دوز مصرفی باید تا ۱000 میلی‌گرم باشد. به هیچ عنوان از ۲۰۰۰ میلی‌گرم بیشتر در یک روز مصرف نکنید. بیشتر از این مقدار ممکن است باعث بیماری‌های دیگر و ایجاد عوارض شود. استفاده از زردچوبه بیش از ۱ گرم در روز، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

نحوه مصرف زردچوبه برای درمان زانو درد چگونه است؟

برای درمان درد زانو، بیماران باید روزانه یک یا دو کپسول 1000 میلی‌گرمی زردچوبه را مصرف کنند. این روند را هر روز تا ۱۲ هفته انجام دهید. در طول مدت ۸ تا ۱۲ هفته کم کم شاهد کاهش محسوس درد زانو خواهید بود. فراموش نکنید که برای بهبود درد زانو باید هر روز این مکمل‌ها را مصرف کنید. زردچوبه‌های موجود در بازار به صورت کپسول هستند و باید هر روز استفاده شوند.

بهترین زمان مصرف زردچوبه چه زمانی است؟

صرف غذا در جذب مواد مفید زردچوبه به بدن کمک می‌کند. بنابراین بهترین زمان برای مصرف مکمل زردچوبه کمی قبل یا بعد از خوردن وعده غذایی است. همچنین اگر بیش از یک عدد مکمل زردچوبه در روز مصرف می‌کنید، آن را با فاصله زمانی ۸ تا ۱۲ ساعت استفاده نمایید. مطالعات انجام شده، تفاوتی فاحشی بین مصرف زردچوبه در شب یا روز را نشان نمی‌دهند. تنها کافیست که آن را همراه با غذا استفاده کنید.

کالای پزشکی اول کلینیک