داروی ضد التهاب غیر استروئیدی موثر در درد مفاصل

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی داروهایی هستند که درد را تسکین یا کاهش می‌دهند. محبوب‌ترین نمونه‌های دارو در این گروه آسپرین و ایبوپروفن هستند. پزشکان معمولاً از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا NSAID ‌ برای درمان دردهای شدید استفاده می‌کنند. برآوردها حاکی از آن است که روزانه حدود 30 میلیون نفر از مردم جهان از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده می‌کنند. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی دارای سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضددرد و تب‌بُر هستند و در دوزهای بالا اثرات ضدالتهابی دارند. در ادامه این مطلب از اول کلینیک همه اطلاعات لازم درباره داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. همراه ما باشید.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به چه داروهایی گفته می‌شود؟

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی گروهی از داروها هستند که برای درمان درد، التهاب و تب استفاده می‌شوند. این داروها با مسدود‌کردن آنزیم‌های سیکلواکسیژناز (COX) عمل می‌کنند که در تولید مواد التهابی نقش دارند. سیستم ایمنی بدن به عفونت و التهاب واکنش نشان داده و علائم آن شامل تغییر رنگ پوست، تورم و درد می‌شود. هنگامی که التهاب رخ می‌دهد، بدن سیگنال‌های درد را از گیرنده‌های عصبی دریافت می‌کند. این سیگنال‌ها از پاسخ‌ها و فعل‌وانفعالات پیچیده بین سلول‌ها و مواد شیمیایی در بدن ناشی می‌شوند. داروهای ضد‌التهابی التهاب را کاهش می‌دهند و اثر مستقیم آن را بر تحریک و حساسیت عصب درد به حداقل می‌رسانند و همچنین گرمای التهابی و تورم ناشی از آن را کاهش می‌دهند و به‌این‌ترتیب، منجر به تسکین درد خواهند شد.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی زانو درد

لیست داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

در این قسمت با نمونه‌هایی از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی آشنا می‌شویم.

• ایبوپروفن
  • آسپرین
  • ناپروکسن سدیم
  • اگزاپروزین
  • اتودولاک (لودین)
  • ایندومتاسین (ایندوسین)
  • ناپروکسن (ناپروسین)
  • نابومتون (رلافن)
  • دیکلوفناک (کاتافلام)
  • ناپروکسن یا اسومپرازول
  • سلکوکسیب
  • کتوپروفن
  • کتورولاک
  • پیروکسیکام
  • سالسالات
  • سولینداک
  • تولمتین

کاربرد داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی چیست؟

کاربردهای خاص این داروها شامل درمان موارد زیر می‌شود:

• آرتروز
  • کمردرد
  • آسیب‌های مفصلی یا استخوانی، رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگی
  • دندان‌درد
  • آسیب‌های ورزشی
  • گرفتگی‌های قاعدگی
  • درجه حرارت بالا یا تب
  • التهاب

به‌عنوان‌مثال، کتورولاک (تورادول) فقط برای درمان کوتاه‌مدت دردهای حاد نسبتاً شدید استفاده می‌شود. آسپرین برای مهار لخته‌شدن خون و جلوگیری از سکته مغزی و حملات قلبی در افراد در معرض خطر بالای سکته مغزی و حملات قلبی استفاده می‌شود. از طرفی برخی از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی هم مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین داروی ضد التهاب غیر استروئیدی سلکوکسیب برای درمان پولیپ آدنوماتوز خانوادگی جهت جلوگیری از تشکیل و رشد پولیپ روده بزرگ استفاده می‌شوند. جالب است بدانید که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی قبلاً توصیه می‌کردند که بزرگسالان 50 تا ۷۰ساله با افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی دوزهای پایین آسپرین را برای کمک به پیشگیری از بیماری شریان که می‌تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود، مصرف کنند. بااین‌حال، کارشناسان اکنون معتقدند که خطرات مصرف روزانه این دارو برای سلامتی بیشتر از فواید آن است؛ بنابراین آن‌ها دیگر آسپرین روزانه را برای اکثر افراد توصیه نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی کمر درد

نحوه مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

همیشه قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید، زیرا پزشک می‌تواند به شما در انتخاب NSAID مناسب و تعیین دوز صحیح کمک کند. همچنین باید اطلاعات دارویی را به‌دقت مطالعه کنید، این اطلاعات شامل موارد منع مصرف، هشدارها و عوارض جانبی احتمالی است. توجه داشته باشید که در صورت داشتن هرگونه بیماری یا مصرف سایر داروها، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ممکن است با برخی داروها تداخل ایجاد کنند. این داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید و دوز و دفعات مصرف را به‌دقت رعایت نمایید. همچنین باید با آب فراوان میل شود و از مصرف آن‌ها به مدت طولانی بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: زاپیامکس

عوارض داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

برخی از افراد به داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی حساسیت دارند و ممکن است هنگام مصرف آ‌ن‌ها دچار تنگی نفس شوند. افراد مبتلا به آسم در معرض خطر بالاتری برای تجربه واکنش‌های آلرژیک جدی به این داروها هستند. افرادی که حساسیت جدی به یک NSAID دارند، احتمالاً واکنش مشابهی به یک دارو ضدالتهاب غیراستروئیدی دیگر تجربه می‌کنند. استفاده از آسپرین در کودکان و نوجوانان مبتلا به آبله‌مرغان یا آنفولانزا با ایجاد سندرم ری، یک بیماری کبدی جدی و گاه کشنده، همراه بوده است؛ بنابراین آسپرین و سالیسیلات‌های غیر آسپرین به‌عنوان‌مثال، سالسالات نباید در کودکان و نوجوانان مشکوک یا تأیید شده به آبله‌مرغان یا آنفولانزا استفاده شود.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی خطر عوارض جانبی بالقوه کشنده معده و روده (به عنوان مثال، خونریزی، زخم، و سوراخ شدن معده یا روده) را افزایش می‌دهند. این وقایع می‌توانند در هر زمانی در طول درمان و بدون علائم هشدار دهنده رخ دهند. بیماران مسن در معرض خطر بیشتری برای این عوارض جانبی هستند. این داروها (به جز آسپرین با دوز پایین) ممکن است خطر حملات قلبی کشنده، سکته مغزی و شرایط مرتبط را افزایش دهند. این خطر ممکن است با طول مدت مصرف و در بیمارانی که فاکتورهای خطر زمینه‌ای بیماری قلبی و عروقی دارند افزایش یابد؛ بنابراین داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نباید برای درمان درد ناشی از جراحی بای پس عروق کرونر استفاده شوند. در حالت کلی، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی با عوارض جانبی متعددی همراه هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

• کاهش اشتها
  • کهیر
  • خواب‌آلودگی
  • نارسایی کلیه
  • نارسایی کبد
  • زخم
  • خونریزی طولانی‌مدت بعد از آسیب یا جراحی

بیشتر بخوانید: درمان خانگی سیاتیک

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

افرادی که به مصرف داروهای NSAID فکر می‌کنند، باید اقدامات احتیاطی  آن را هم در نظر بگیرند. به‌عنوان‌مثال، بهتر است در حین استفاده از این داروها از مصرف الکل خودداری کنید، زیرا این ترکیب از داروها می‌توانند روده را تحریک کرده و خطر خونریزی داخلی معده را افزایش دهند. همچنین مهم است که بیش از یک نوع داروی ضد التهاب غیر استروئیدی را با هم استفاده نکنید و قبل از ترکیب یک NSAID با هر داروی دیگری به پزشک اطلاع دهید، زیرا گاهی اوقات ممکن است موجب ایجاد برخی عوارض جانبی شود. سایر افرادی که ممکن است نیاز به اجتناب از این داروها یا مصرف آن‌ها با راهنمایی پزشکی داشته باشند عبارت‌اند از:

• افرادی که به داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی حساسیت دارند
  • کسانی که مبتلا به آسم هستند، زیرا این داروها در برخی موارد می‌توانند علائم این بیماری را بدتر کنند
  • زنانی که باردار یا شیرده هستند
  • افرادی که بیماری قلبی دارند

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی با چه داروهایی تداخل دارند؟

• دیورتیک‌ها: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی جریان خون را به کلیه‌ها کاهش داده و در نتیجه اثر دیورتیک‌ها را کاهش می‌دهند و دفع لیتیوم (اسکالیت، لیتوبید) و متوترکسات (روماترکس، ترکسال) را کُند خواهند کرد. در نتیجه، سطوح خونی این داروها و عوارض جانبی آن‌ها ممکن است افزایش پیدا کند.
  • رقیق‌کننده‌های خون: این داروها همچنین توانایی لخته‌شدن خون را کاهش داده و در نتیجه خونریزی را افزایش می‌دهند. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هنگامی که با سایر داروهایی که خونریزی را افزایش می‌دهند (به‌عنوان‌مثال، وارفارین) استفاده شوند، احتمال خونریزی جدی یا عوارض خونریزی افزایش می‌یابد؛ بنابراین افرادی که داروهایی مصرف می‌کنند که توانایی لخته‌شدن خون را کاهش می‌دهند، باید از مصرف طولانی داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی خودداری کنند.
  • داروهای فشارخون: داروی ضد التهاب غیر استروئیدی همچنین ممکن است فشارخون را در بیماران مبتلا به فشارخون بالا افزایش دهند و در نتیجه با عملکرد داروهایی که برای درمان فشارخون استفاده می‌شوند، تداخل ایجاد کنند.
  • سیکلوسپورین: NSAID اثر منفی سیکلوسپورین را بر عملکرد کلیه افزایش می‌دهد.
  • الکل: افرادی که بیش از سه نوشیدنی الکلی در روز مصرف می‌کنند، ممکن است در هنگام مصرف NSAID در معرض خطر ابتلا به زخم معده قرار بگیرند.

کلام آخر

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی دسته‌ای از داروها هستند که برای درمان التهاب، درد خفیف تا متوسط و تب استفاده می‌شوند. بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌های خفیف همانند سردرد، تب ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا و گرفتگی‌های دوره قاعدگی، از این داروها بر اساس نیاز مصرف می‌کنند. بااین‌حال، افراد ممکن است بخواهند اقدامات احتیاطی خاصی را برای کاهش خطر عوارض جانبی انجام دهند. به‌عنوان‌مثال، هنگام مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی توصیه می‌شود از مصرف الکل و سایر داروها خودداری کنید. افراد دارای عوامل خطر برای برخی شرایط سلامتی و کسانی که نیاز به مصرف داروهای دیگر دارند باید قبل از مصرف این داروها با پزشک مشورت کنند.

پرسش و پاسخ در مورد داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی

1.چقدر طول می‌کشد تا داروهای ضدالتهابی اثر کنند؟

برخی افراد در چند ساعت اول پس از مصرف دارو، متوجه اثرات آن‌ خواهند شد و برای برخی دیگر اثرات دارو ممکن است تا روزها یا حتی تا یک یا دو هفته پس از شروع دارو مشهود نباشد، اما در حالت کلی، در عرض 2 تا 3 هفته دارو اثر خود را می‌گذارد.

2.تفاوت بین داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی چیست؟

این داروها از نظر قدرت، مدت اثر، نحوه دفع آن‌ها از بدن، میزان مهار COX-1 در مقابل COX-2 و تمایل آن‌ها به ایجاد زخم و افزایش خونریزی با هم تفاوت دارند.

3.فرق داروهای مسکن با داروهای ضدالتهاب چیست؟

داروهای مسکن در واقع همان داروهای ضدالتهاب هستند. این داروها اگر به‌صورت گاه‌به‌گاه مصرف شوند به آن‌ها مسکن می‌گویند. به‌عنوان‌مثال اگر دچار سردرد یا کمردرد شدید و یک قرص دیکلوفناک مصرف کنید، به آن مسکن می‌گویند، اما اگر همین دارو را برای مدت دو هفته مصرف کنید، اثرات ضدالتهاب خواهد داشت.

خرید لوازم پزشکی خانگی