قرص باکلوفن برای کمر درد + عوارض و تداخلات دارویی

قرص باکلوفن برای کمر درد و گرفتگی کمر| اول کلینیک

احساس درد مداوم در قسمت کمر، بسیار رنج‌آور بوده و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. در چنین شرایطی همه ما به دنبال یک مسکن سریع برای تسکین کمردرد می‌گردیم که قرص باکلوفن بای کمر درد یکی از گزینه‌های مناسب محسوب می‌شود. قرص باکلوفن 10، یک قرص برای گرفتگی کمر و رفع دردهای آن است که اثربخشی سریعی نیز دارد. اما حتما این سوال برای شما وجود دارد که مدت زمان اثر قرص باکلوفن چقدر است و آیا عوارض قرص باکلوفن جدی هستند یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله از سایت اول کلنیک را تا انتها مطالعه کنید.

تاثیر مصرف قرص باکلوفن برای کمر درد

قرص باکلوفن، یک مسکن‌ کمر درد موثر در شل کردن عضلات استخوانی است. از این روی در صورتی که فرد دچار کمردرد شده باشد، با استفاده از قرص باکلوفن برای کمر درد، می‌تواند تسکین خوبی ایجاد کرده و از رنج دردهای ناحیه کمر خلاص شود.

تاثیر قرص باکلوفن برای کمر درد به این شکل است که از مسیر ترکیبات قرص از ارسال سیگنال درد به مغز، جلوگیری کرده و احساس درد را از بین می‌برد. البته در نظر داشته باشید که منشأ کمردرد اهمیت زیادی دارد و اگر مشکل جدی از این بابت وجود داشته باشد، باید حتما درمان درستی صورت بگیرد. در واقع قرص باکلوفن برای کمردرد از نوع 10 میلی گرم، خاصیت درمانی نداشته و تنها می‌توان از آن به عنوان یک تسکین‌دهنده استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی کمر درد

قرص برای گرفتگی کمر| اول کلنیک

در صورتی که کمردرد شما ناشی از فعالیت زیاد یا اسپاسم عضلانی، سفتی و گرفتگی باشد، امکان درمان و تسکین آن به وسیله قرص باکلوفن وجود دارد. به این ترتیب پزشک برای یک دوره مصرف قرص باکلوفن برای کمر درد را در دوز مناسب تجویز کرده و کمر درد را درمان خواهد کرد. اما به طور مثال در صورتی که ریشه کمردرد از بروز دیسک کمر و بیرون‌زدگی آن باشد، باید حتما عمل جراحی ترمیمی صورت بگیرد و مصرف قرص باکلوفن برای کمر درد، به تنهایی جز تسکین موقتی، نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

به گفته 99 درصد پزشکان بهترین راهکار برای درمان دردهای کمر و زانو استفاده از استراتژی‌های درمانی ترکیبی است و روی یک گزینه برای درمان به صورت کامل حساب نمی‌کنند. یک سوی این رویکرد ترکیبی درمان دارویی و سویه دیگر آن، استفاده از کمربندهایی مجهز به تکنولوژی UIC است. به طور قطع پزشکان بی دلیل نیست که پزشکان بر خرید کمربند پلاتینر تاکید دارند و آن را جزو بی عارضه‌ترین روش‌های درمان می‌دانند. همین امر موجب شده همراه با سایر روندهای درمان آن را برای بیماران به جای فیزیزوتراپی تجویز کنند.

دوز مصرف قرص باکلوفن برای کمر درد چگونه است؟

قرص باکلوفن برای کمر درد | اول کلینیک

به طور معمول این قرص برای هر 8 ساعت، یعنی 3 بار در یک شبانه‌روز، تجویز می‌شود، اما در نهایت دوز مصرف آن، بستگی مستقیم به نظر پزشک معالج و تجویز او دارد. بستگی به این که کمر درد یا زانو درد و دیگر دردهای عضلانی و استخوانی فرد تا چه حد باشد، ممکن است پزشک دوز مصرف را تغییر داده یا به جای باکلوفن10، از باکلوفن25 استفاده کند.

این قرص معمولا برای دردهای مفصلی مانند کمر درد؛ گردن درد و زانو درد تجویز می‌شود اما به واسطه عوارض زیاد آن معمولا جزو گزینه‌های اول برای درمان مشکلات کمر و زانو نیست. شاید باید بهترین گزینه برای درمان مشکلات کمر را پلاتینر و زانو درد را زانوبند زاپیامکس دانست. به همین خاطر است که پزشکان بر آن تاکید زیادی می‌ورزند.

چه مدت طول می‌کشد تا قرص باکلوفن برای کمر درد، عمل کند؟

مدت زمان اثر قرص باکلوفن| اول کلنیک

معمولا مدت زمان اثر قرص باکلوفن برای رفع کمر درد، چیزی بین 20 تا 30 دقیقه است. در صورتی که کمردرد شما شدت کمی داشته باشد، یک یا دو دوز از این قرص کفایت کرده و در موارد شدیدتر و جدی‌تر، معمولا نیاز به تجدید مصرف قرص در فاصله زمانی 8 ساعته، خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سلکوکسیب دیسک کمر

نکات مهم مصرف قرص باکلوفن برای کمر درد

اگر دچار کمردرد شده و می‌خواهید از قرص باکلوفن برای کمر درد استفاده کنید، لازم است که حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

• حتما قرص باکلوفن را با مقدار کافی آب مصرف کنید.
  • در صورتی که معمولا از درد معده رنج می‌برید، پیش از مصرف این قرص، کمی خوردنی میل کنید.
  • حتما قرص را در جای خشک و در دمای بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
  • در صورتی که پیش از این نسبت به قرص باکلوفن حساسیت نشان داده‌اید، از مصرف مجدد آن خودداری کنید.
  • در شرایطی که پزشک یک دوره درمان با باکلوفن را تجویز کرده است، از قطع خودسرانه دارو پرهیز کنید.
  • ممکن است پس از مصرف این دارو، دچار سرگیجه و خواب‌آلودگی شوید، بنابراین در چنین شرایطی از رانندگی کردن یا کارهایی که نیاز به دقت بالا دارند، خودداری کنید.
  • هرگز دوز مصرف باکلوفن 10 یا 25 را خودسرانه افزایش ندهید.
  • در صورتی که مصرف یک دوز این قرص کمر درد را فراموش کردید، دو حالت وجود دارد. اگر به ساعت مصرف قرص نزدیک هستید، آن را میل کنید و اگر به ساعت دوز بعدی نزدیک شده‌اید، این دوز از دست را فراموش کرده و به یکباره در موعد زمانی بعدی، باکلوفن را مصرف کنید.
  • در صورتی که به اشتباه از این قرص کمر درد بیش از اندازه استفاده کرده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کرده یا درخواست اورژانس کنید.

عوارض قرص باکلوفن

تقریبا تمام داروها، دارای عوارضی هستند که البته همه آن‌ها لزوما در افراد دیده نخواهد شد. عوارض جانبی قرص باکلوفن هم متنوع هستند و در صورت مصرف با دوز صحیح، کمتر احساس خواهند شد. در زیر عوارض جانبی قرص باکلوفن را دنبال خواهیم کرد:

• خواب آلودگی
  • گیجی
  • بی‌اشتهایی
  • افزایش فشار خون
  • درد در ناحیه شکم
  • ضعف عضلانی
  • افزایش تپش ضربان قلب
  • اختلالات خواب
  • کرختی در دست و پا
  • سفت شدن ماهیچه‌ها
  • خستگی مفرط و به دور از انتظار
  • توهم
  • اختلالات روحی

همین طور برخی عوارض قرص باکلوفن برای کمر درد، به شرح زیر هستند:

• خارش و التهاب پوستی و جوش زدن
  • زنگ زدن گوش
  • خون آلود شدن ادرار (تیره شدن ادرار)
  • غش کردن
  • تنگی نفس

نکته: لازم به ذکر است که اکثر اوقات این عوارض، در صورت استفاده بی‌رویه و بیش از حد از قرص باکلوفن برای کمر درد، بروز کرده و در شرایط مصرف معمولی و استاندارد، مشکلی پیش نخواهد آمد.

موارد منع مصرف قرص باکلوفن برای کمر درد

توصیه شده است که افراد باردار و کودکانی که زیر 12 سال سن دارند، از مصرف باکلوفن خودداری کنند. همین طور افرادی که دارای مشکلات و بیماری‌های کلیوی هستند، نباید این قرص را مصرف کنند. به علاوه مصرف زیاد از حد این قرص مسکن، ممکن است کیست تخمدان ایجاد کند، از این روی در افرادی که کیست تخمدان داشته یا سابقه آن را دارند، باید حتما پیش از مصرف قرص، با پزشک متخصص مشورت صورت بگیرد.

افرادی که سابقه غش کردن یا بیماری صرع را دارند، حتما باید پیش از مصرف این قرص کمر درد، با پزشک معالج خود در این باره، مشورت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ناپروکسن برای کمر درد

تداخلات دارویی قرص باکلوفن با دیگر داروها

مصرف همزمان قرص باکلوفن برای کمردرد با داروهای دیگر، ممکن است عوارض جزئی تا شدید و حتی مرگ‌آور به همراه داشته باشد. از این روی باید دقت زیادی به مصرف همزمان این قرص با داروهای دیگر که دارای تداخل دارویی با هم هستند، داشته باشید. از جمله داروهایی که با باکلوفن تداخل دارویی دارند، موارد زیر را داریم:

• داروهای ضدافسردگی مانند آمی تریپتیلین، فلوکستین، سرترالین
  • داروهای کنترل فشار خون
  • داروهای خواب‌آور
  • مسکن‌های اپیوئیدی
  • داروهای ضدتشنج مانند فنوباربیتال، پریمیدون
  • داروهای شل‌کننده ماهیچه‌ها و عضلات
  • داروهای اختلال دوقطبی و اختلال اضطراب
  • ویتامین‌ها
  • الکل
  • آنتی هیستامین
  • داروهای بیهوشی عمومی مانند هالوتان، ایزوفلوران، متوکسی فلوران، پروپوفول
  • فنوتیازین‌ها چون کلپرومازین، مزوریدازین، پروکلروپرازین، تیوریدازین

آیا قرص باکلوفن برای کمر درد درمانی موثر است؟

در این مطلب، تاثیر قرص باکلوفن10 برای رفع کمردرد و درمان دردهای عضلانی و استخوانی آن را دنبال کردیم. شما چه تجربه‌ای از استفاده قرص باکلوفن برای کمر درد دارید؟ آیا این قرص اثربخشی کافی برای درمان دردهای ناحیه کمر دارد؟ تا به حال چه عوارضی از آن را تجربه کرده‌اید؟ حتما نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران ما، به بحث و اشتراک بگذارید. همین طور پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را برای دوستان و آشنایان خود ارسال کرده و آن‌ها را نیز با تاثیر قرص باکلوفن، آشنا کنید.

آیا قرص باکلوفن باعث چاقی می‌شود؟

در اکثر مواقع خیر، این قرص تاثیر در اضافه وزن نخواهد داشت.

آیا قرص باکلوفن، کورتون دارد؟

خیر، قرص باکلوفن کورتون ندارد.

آیا قرص باکلوفن مرفین دارد؟

خیر، مواد تشکیل دهنده این قرص مسکن، فاقد مرفین است.

آیا قرص باکلوفن برای کمر درد ناشی از عادت ماهیانه نیز موثر است؟

بله، قرص باکلوفن 10 یا 25، می‌تواند برای کاهش دردهای کمر ناشی از عادت ماهیانه نیز موثر باشد. البته نباید در مصرف این قرص، زیاده‌روی کرد.

کدام نوع قرص باکلوفن برای کمر درد بهتر است؟

به طور کلی معمولا قرص باکلوفن 10 برای کمر درد تجویز می‌شود، اما در صورت شدید بودن درد، ممکن است باکلوفن 25 نیز توصیه شود.