بهترین قرص گرفتگی کمر کدام است؟

معرفی انواع قرص گرفتگی کمر

آیا شما هم دچار گرفتگی عضلات کمر شده‌اید؟ آیا قرص گرفتگی کمر را می‌شناسید؟ گرفتگی عضلات کمر یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله فعالیت‌های بدنی سنگین، وضعیت بدنی نامناسب، استرس و برخی بیماری‌ها ایجاد شود. قرص گرفتگی عضلات کمر به درمان علائم مرتبط با عضله همانند اسپاسم کمک کرده و انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد. پزشک قرص گرفتگی عضلات کمر را برای درمان اسپاسم عضلانی و اسپاسم و درد اسکلتی – عضلانی تجویز می‌کند. گرفتگی کمر می‌تواند از یک ناراحتی و سفتی جزئی تا یک درد شدید که از حرکات طبیعی کمر جلوگیری می‌کند، متغیر باشد. در ادامه به طور مفصل قرص گرفتگی کمر را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما در اول کلینیک همراه باشید.

گرفتگی کمر چیست؟

گرفتگی کمر با شروع ناگهانی سفتی کمر مشاهده می‌شود. افرادی که دچار گرفتگی عضلات کمر می‌شوند، معمولاً احساس سفت‌شدن عضله دارند و گاهی اوقات احساس سفتی آن‌قدر شدید می‌شود که مانع از حرکت طبیعی شما خواهد شد. برخی از افراد مبتلا به گرفتگی کمر به دلیل درد و گرفتگی در خم‌شدن به جلو مشکل دارند.

علائم گرفتگی کمر

اکثر دوره‌های گرفتگی کمر ممکن است از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. البته برخی از موارد شدید حدود 6 تا 8 هفته طول می‌کشد، اما اسپاسم و درد باید به تدریج در این دوره زمانی کاهش یابد و به شما امکان می‌دهد به طور طبیعی حرکت کنید و به فعالیت طبیعی خود بازگردید. علائم رایجی که هنگام گرفتگی کمر احساس می شود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد در یک یا هر دو طرف کمر
  • احساس سفتی در کمر
  • مشکل در خم‌کردن ستون فقرات
  • درد و احساس نبض در ناحیه کمر

گاهی اوقات گرفتگی کمر ممکن است موجب احساس درد در باسن شود و احتمال دارد در موارد شدید با درد عصبی، بی‌حسی، و سوزن‌سوزن‌شدن که به پایین یک یا هر دو پا منتشر می‌شود، همراه باشد.

علت ایجاد گرفتگی کمر

علت گرفتگی کمر به دلیل سفت‌شدن بافت ماهیچه‌ای ایجاد می‌شود، اما این سفتی اغلب در نتیجه برخی از فشارهای دیگر رخ می‌دهد. استرس وضعیتی را در بدن شما ایجاد می‌کند که در آن بافت عضلانی نزدیک ستون فقرات شما به طور غیرطبیعی کشیده می‌شود. در نتیجه این کشش، رشته‌های ماهیچه‌ای سفت شده و احساس سفتی دردناکی ایجاد می‌شود. سایر علل گرفتگی کمر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• فتق دیسک کمر
  • آرتروز کمر
  • کشیدگی‌های کمر
  • وضعیت نادرست نشستن یا ایستادن
  • اسپوندیلولیستزیس (لغزش مهره‌ها از موقعیت خود، از جمله آنترولیستزیس و رترولیستزیس)
  • تنگی کانال نخاعی
  • استرس و اضطراب
  • فقدان ورزش بدنی
  • فیبرومیالژیا

همه این مشکلات موجب افزایش فشار بر ساختارهای آناتومیک ستون فقرات شما می‌شود. عضلات پایین کمر شما در نزدیکی این ساختارها ممکن است دچار اسپاسم محافظتی شده و موجب بروز احساس سفتی و دردناک در کمر شما شود.

انواع قرص گرفتگی کمر

استفاده از داروها می‌تواند به عنوان درمان گرفتگی کمر در خانه در تسکین درد ناشی از گرفتگی عضلات کمر مؤثر باشند. اما قبل از مصرف هرگونه دارویی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک با توجه به شدت درد و علت آن، داروی مناسب را برای شما تجویز خواهد کرد. انواع قرص‌های مورداستفاده برای گرفتگی کمر شامل موارد زیر می‌شود:

استامینوفن؛ خفیف ترین قرص برای گرفتگی کمر

استامینوفن یکی از انواع داروهای بدون نسخه است که برای تسکین دردهای عضلانی و از جمله درد ناشی از گرفتگی های عضلانی استفاده می شود. درست است که استامینوفن منجر به کاهش التهاب در بیمار نمی شود اما می تواند با تاثیر بر گیرنده های درد در مغز سبب کاهش درد ناشی از گرفتگی کمر می شود. با این حال گرفتگی کمر در وضعیت شدید با استامینوفن درمان نخواهد شد.

اورفنادرین؛ مناسب‌ترین قرص گرفتگی عضلات کمر

اورفنادرین که در دسته داروهای شل‌کننده عضلات قرار دارد، نوعی آنتی‌بیوتیک از گروه آنتی کولینرژیک محسوب می‌شود. این دارو اغلب گیرنده‌های استیل کولین را مسدود می‌کند و برای درد و گرفتگی‌های عضلات کمر مورداستفاده قرار می‌گیرد. اورفنادرین با تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی، سیگنال‌های درد را کاهش داده و عضلات را شل می‌کند.

اورفنادرین با تاثیر بر سیستم عصب مرکزی منجر به رفع گرفتگی عضلات می شود.

کلونیدین ؛ قوی‌ترین قرص شل‌کننده عضلات کمر

کلونیدین دارویی است که به گروهی از داروها به نام آگونیست‌های آلفا – 2 مرکزی تعلق دارد. این دارو برای درمان فشار خون بالا و برخی اختلالات عصبی استفاده می‌شود، اما در برخی موارد پزشک ممکن است کلونیدین را برای کاهش گرفتگی عضله کمر تجویز کند. کلونیدین با تأثیر بر گیرنده‌های آدرنرژیک هم می‌تواند به کاهش درد و اسپاسم عضلانی کمک کند. توجه داشته باشید که هرگز نباید کلونیدین را خودسرانه به عنوان قرص گرفتگی کمر استفاده کنید و مصرف آن حتماً باید به تجویز پزشک باشد.

کاریزوپرودول؛ بهترین دارو برای گرفتگی عضلات کمر

کاریزوپرودول یک داروی آرام‌بخش عضلانی است که برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از آسیب‌ها یا شرایطی همانند کشیدگی عضلات کمر یا اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود. کاریزوپرودول یک نوع قرص برای گرفتگی کمر بوده که با کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی وارد عمل شده و به شل‌شدن عضلات کمک می‌کند. دوز مصرفی کاریزوپرودول بسته به شدت گرفتگی کمر و شرایط بدنی بیمار متفاوت است و باید توسط پزشک تعیین شود.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص سیاتیک

کاریزوپرودول یک داروی شل کننده عضلات است که بر روی گیرنده های درد در مغز تاثیر می گذارد.

قرص کلرزوکسازون ؛ شل‌کننده عضلانی

کلرزوکسازون با کاهش اسپاسم عضلانی و درد ناشی از آن‌ها به تسکین و بهبود وضعیت بیمار کمک می‌کند. این قرص برای رفع گرفتگی کمر، تسکین درد ناشی از آسیب‌های عضلانی یا بیماری‌های التهابی، آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت تجویز می‌شود. قرص کلرزوکسازون با تأثیر مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی، سیگنال‌های درد را کاهش داده و اسپاسم‌های عضلانی را مهار می‌کند.

قرص سیکلوبنزاپرین؛ آرامش‌بخش عضلات و تسکین‌دهنده درد

سیکلوبنزاپرین دارویی است که به گروه شل‌کننده‌های عضلانی تعلق دارد. این دارو به طور معمول برای تسکین درد و اسپاسم عضلانی ناشی از آسیب‌هایی همانند کشیدگی، رگ‌به‌رگ شدن و سایر مشکلات عضلانی تجویز می‌شود. سیکلوبنزاپرین نوعی قرص برای گرفتگی کمر است. توجه داشته باشید که مصرف این دارو برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ممنوع است.

بیشتر بخوانید: داروی تنگی کانال نخاعی

قرص سیکلوبنزاپرین یک شل کننده عضلات است که برای گرفتگی کمر تجویز می شود.

قرص تیزانیدین

تیزانیدین یک داروی شل‌کننده عضلانی است که به طور معمول برای کاهش گرفتگی و اسپاسم عضلات استفاده می‌شود. این دارو با تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی، سیگنال‌های درد و اسپاسم را کاهش می‌دهد. تیزانیدین به‌عنوان قرص گرفتگی کمر با فعال‌کردن گیرنده‌های آلفا-2 آدنرژیک در نخاع، موجب کاهش انتقال سیگنال‌های درد و اسپاسم می‌شود. این مکانیسم به کاهش فعالیت نورون‌های حرکتی و در نتیجه کاهش تنش عضلانی کمک می‌کند. همیشه تیزانیدین را طبق دستور پزشک مصرف کنید و دوز را خودسرانه تغییر ندهید.

بیشتر بخوانید: قرص باکلوفن برای کمر درد

قرص تیزانیدین یک شل کننده عضلات رایج است که به طور رایج برای رفع گرفتگی عضلات به کار

قرص متاکسالون

متاکسالون یکی از داروهایی است که برای تسکین درد و اسپاسم عضلانی از جمله درد کمر تجویز می‌شود. این دارو به گروه شل‌کننده‌های عضلانی تعلق دارد و با کاهش فعالیت اعصاب که به عضلات فرمان می‌دهند منقبض شوند، عمل می‌کند. متاکسالون را می‌توان بهترین قرص برای گرفتگی عضلات کمر معرفی کرد که برای کمر درد حاد بسیار مؤثر است.

قرص متوکاربامول

قرص متوکاربامول یکی از داروهای رایجی است که برای تسکین درد و اسپاسم عضلانی تجویز می‌شود. این دارو به گروه شل‌کننده‌های عضلانی – اسکلتی تعلق دارد و با کاهش فعالیت اعصاب که به عضلات فرمان می‌دهند منقبض شوند، عمل می‌کند. مصرف قرص متوکاربامول برای گرفتگی عضلات کمر بسیار مؤثر است.

بیشتر بخوانید: نمایندگی زانوبند زاپیامکس

قرص متوکاربامول با تاثیر بر عملکرد گیرنده های درد منجر به رفع اسپاسم کمر می شود.

بنزودیازپین‌ها

این داروها علاوه بر شل کردن عضلات، اثرات آرام‌بخش و خواب‌آوری هم دارند. بااین‌حال، به دلیل عوارض جانبی، مصرف طولانی‌مدت آن‌ها توصیه نمی‌شود. بنزودیازپین‌ها برای شل کردن عضلات و کاهش اسپاسم عضلانی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی

این داروها علاوه بر تسکین درد، التهاب و تب را هم کاهش می‌دهند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی به طور گسترده‌ای برای درمان گرفتگی کمر تجویز می‌شوند. این داروها می‌توانند با کاهش درد و التهاب، دامنه حرکتی فرد را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: قرص ناپروکسن برای کمر درد

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هم منجر به تسکین درد و هم التهاب می شوند و برای درمان گرفتگی کمر کاربرد دارند.

گزینه های درمانی غیر دارویی و روش‌های پیشگیری از گرفتگی عضلات کمر

علاوه بر قرص، گزینه‌های درمانی غیردارویی مختلفی برای گرفتگی کمر وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

• استراحت: به عضلات خود استراحت دهید و از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  • کمپرس گرم و سرد: استفاده متناوب از کمپرس گرم و سرد می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.
  • فیزیوتراپی: تمرینات کششی و تقویتی زیر نظر فیزیوتراپ می‌تواند در بهبود انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات مؤثر باشد.
  • ماساژ درمانی: ماساژ می‌تواند به کاهش تنش عضلانی و تسکین درد کمک کند.
  • یوگا و تمرینات آرام‌سازی: این تمرینات در کاهش استرس و بهبود وضعیت بدن نقش دارند.
  • روش‌های پیشگیری از گرفتگی عضلات کمر هم به شرح زیر است:
  • کنترل وزن: اضافه وزن می‌تواند فشار زیادی بر روی کمر وارد کند؛ بنابراین، حفظ وزن سالم بسیار مهم است.
  • ورزش منظم: ورزش‌های سبک و کششی به تقویت عضلات کمر و کاهش خطر گرفتگی کمک می‌کنند.
  • وضعیت صحیح بدن: هنگام نشستن، ایستادن و بلند کردن اجسام، حتماً به وضعیت صحیح بدن خود توجه کنید.
  • استفاده از صندلی ارگونومیک: اگر مدت طولانی پشت میز می‌نشینید، از صندلی ارگونومیک استفاده کنید.
  • کاهش استرس: استرس می‌تواند موجب گرفتگی عضلات به‌ویژه عضلات کمر شود. روش‌های مختلفی برای کاهش استرس وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: نظرات در مورد کمربند پلاتینر

ملاحظات مهم درباره قرص گرفتگی کمر

قبل از مصرف هرگونه دارویی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک باتوجه‌به شرایط شما، بهترین دارو و دوز مناسب را برایتان تجویز می‌کند. تمام داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. برخی از عوارض جانبی شایع داروهای شل‌کننده عضلات شامل خواب‌آلودگی، سرگیجه، ضعف و خشکی دهان می‌شوند. توجه داشته باشید که برخی از داروها ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند؛ بنابراین، قبل از مصرف هر دارویی، پزشک را از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، مطلع کنید. علاوه بر دارو، روش‌های درمانی مکمل همانند فیزیوتراپی، ماساژ و طب سوزنی هم می‌توانند به تسکین درد و بهبود عملکرد عضلات کمک کنند.

منابع: