انواع آمپول کمردرد

بهترین آمپول کمر درد چیست؟

تزریق آمپول کمردرد به دلیل اینکه در نواحی درد تزریق می‌شود تاثیرگذاری بیشتری دارد. پزشکان با تزریق آمپول نواحی خاصی را در ستون فقرات و ماهیچه‌ها هدف قرار می‌دهند تا درد را تسکین دهند. اگر دچار کمردرد شده‌اید که به درمان‌های معمولی پاسخ نمی‌دهد، پزشک ممکن است تزریق آمپول را توصیه کند. انواع مختلفی از آمپول وجود دارد، اما رایج‌ترین آمپول کمردرد، آمپول کورتیزون است. کورتیزون یک داروی کورتیکواستروئیدی است که به کاهش التهاب و درد در نواحی دیسک‌های ستون فقرات، مفاصل و تاندون‌ها کمک می‌کند. در این مطلب به ارائه اطلاعات مهم در مورد انواع آمپول کمردرد پرداخته‌ایم.

کاربرد آمپول کمردرد

آمپول کمر درد یکی از انواع مسکن فوری درد کمر است که در مواقعی که تحمل درد برای بیمار دشوار باشد توسط پزشک تجویز می شود. تزریق به کمر با هدف کاهش درد و التهاب و معمولا به کمک داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی انجام می شود. آمپول کمر درد بسته به انواع ان می تواند در داخل ریشه عصبی (ناحیه اپیدورال)، مفصلی (مفصل فاست) و یا عضلانی تزریق شود. در ادامه با بهترین آمپول های کمر درد آشنا می شویم.

آمپول متوکاربامول برای کمر

آمپول کمر درد متوکاربامول شل کننده عضلات است. این آمپول با مسدود کردن تکانه‌های عصبی که به مغز ارسال می‌شود، سبب شل شدن عضلات می‌شود. براساس مطالعات انجام شده، متوکاربامول یک گزینه درمانی عالی برای درمان درد پایین کمر است. آمپول متوکاربامول برای تسکین درد ناشی از مشکلات اسکلتی عضلانی به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رسیده است. تحقیقات نشان داده است که این آمپول ظرف مدت 30 دقیقه تاثیر خود را نشان می‌دهد. این دارو یک داروی ارزان قیمت با عوارض جانبی کم و تداخلات کمتر نسبت به سایز شل کننده‌های عضلانی است.

آمپول کتورولاک برای کمر

Ketorolac برای درمان کوتاه مدت درد متوسط ​​تا شدید استفاده می‌شود. آمپول کتورولاک سبب کاهش درد کمر شده و از این رو موجب می‌شود تا سریعتر به فعالیت روزانه خود بازگردید. این دارو یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. داروهای استروئیدی با مسدود کردن تولید برخی از مواد ضد التهابی در بدن عمل می‌کند. این امر سبب کاهش التهاب، درد و تب می‌شود. آمپول کمر درد کتورولاک برای کمردرد مزمن توصیه نمی‌شود، بلکه برای کمردرد حاد نتیجه بهتری به دنبال دارد.

آمپول کتورولاک (ضدالتهاب غیراستروئیدی) برای کمر درد موثر است.

آمپول پیروکسیکام

آمپول کمردرد پیروکسیکام برای درمان کمردرد حاد بسیار موثر است. پیروکسیکام یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) است که برای درمان درد و کمک به تسکین علائم آرتروز و آرتریت روماتوئید مانند التهاب، تورم، سفتی و درد مفاصل استفاده می‌شود. پیروکسیکام قادر به تسکین کمردرد حاد است. این دارو معمولا برای درمان اولیه کمردرد در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که آمپول پیروکسیکام نباید به صورت وریدی تزریق شود.

آمپول دیکلوفناک برای کمردرد

دیکلوفناک یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است. دیکلوفناک دارویی است که التهاب و درد را کاهش می‌دهد. این آمپول برای درمان دردها و همچنین مشکلات مفاصل، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها استفاده می‌شود. داروهای ضدالتهابی مانند دیکلوفناک، ماده فعال ولتارول، را آزاد می‌کنند که در کاهش کمردرد موثر هستند.

بیشتر بخوانید: شیاف برای کمر درد

دیکلوفناک یک ضدالتهاب غیراستروئیدی موثر در درمان انواع کمر درد است.

آمپول شیری رنگ برای کمردرد (پردنیزولون)

آمپول شیری رنگ کمردرد همان آمپول پردنیزولون است. آمپول متیل پردنیزولون در دسته داروهای کورتیکواستروئیدها قرار می‌گیرد که مصرف آن منجر به رفع تورم و التهاب شدید در بیماران می‌شود. داروهای استروئیدی منجر به کاهش تولید مواد شیمایی التهابی در بدن می‌شود و حساسیت عصب‌ها را به درد کاهش می‌دهد.

آمپول پردنیزول از دسته داروهای استروئیدی است که منجر به کاهش التهاب و کاهش حساسیت عصب ها در بدن می شود.

امپول دگزامتازون برای کاهش کمردرد

دگزامتازون از دسته داروهای استروئیدی است. با توجه به اینکه در برخی مواقع کمردرد ناشی از التهاب است و برای اینکه درد کمر کاهش پیدا کند؛ نیاز است که این التهاب کاهش یابد. مصرف دگزامتازون با قطع ترشح مواد شیمیایی که عامل التهابی در بدن است، تورم و التهاب را برطرف می‌کند.

آمپول دورو برای کمردرد

آمپول دورو مدرول (متیل پردنیزولون) در دسته کورتیکواستروئیدها قرار دارد که  به عنوان داروی ضدالتهاب یا سرکوبگر سیستم ایمنی برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها کاربرد دارد. این آمپول برای درمان درد کمر ناشی از تنگی کانال نخاعی و دیسک کمر کاربرد دارد. با بهترین مسکن های دیسک کمر در این مطلب آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: درمان بدون جراحی تنگی کانال نخاعی

آمپول بتامتازون برای درمان کمردرد

آمپول بتامتازون برای درمان کمردرد بسیار موثر است. بتامتازون در دسته داروی استروئیدی است که با سرکوب سیستم ایمنی، پاسخ به محرک‌ها را کاهش داده و سبب کاهش درد و التهاب می‌شود. به همین دلیل در درمان انواع آلرژی نیز کاربرد دارد.

ویتامین ب کمپلکس

ویتامین ب کمپلکس به دلیل اینکه نقش حیاتی در کاهش التهاب دارد، برای کاهش درد ناشی از التهاب در ستون فقرات کمری ضروری هستند. ویتامین B کمپلکس گروهی از ویتامین‌ها است که برای سلامت کلی بدن ضروری است. در گروه ویتامین ب کمپلکس سه ویتامین به کمردرد کمک می‌کنند که شامل ویتامین‌های B1، B6 و B12 هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این ویتامین‌ها ممکن است به میزان قابل توجهی درد کمر شما را کاهش دهند.

آمپول ب کمپلکس منجر به کاهش التهاب در بدن می شود.

انواع تزریق آمپول برای کاهش درد کمر

برای کاهش کمردرد، آمپول به شیوه‌های مختلفی تزریق می‌شود.

• تزریق اپیدورال
  • تزریق بلوک عصبی
  • تزریق مفصل فاست
  • تزریق نقطه ماشه ای

در ادامه انواع روش تزریق ارائه شده است.

تزریق استروئید به صورت اپیدورال

اپیدورال به معنای “در اطراف نخاع” است. اپیدورال یکی از شناخته شده‌ترین تزریقات ستون فقرات برای کمردرد است. تحت بی‌حسی موضعی، داروهایی مانند استروئیدها یا بی‌حس کننده‌ها به فضای اپیدورال تزریق می‌شود تا تورم و درد اطراف کمر و اندام‌ها را کاهش دهد. این تزریق شامل (یک داروی استروئیدی که کورتیکواستروئید نامیده می‌شود و معمولاً همراه با یک داروی بیهوشی است). اثرات آنها فقط برای مدت کوتاهی دوام می‌آورد و باعث تسکین درد می‌شود، بنابراین برای کمردرد مزمن نتیجه موثری ندارد.

تسکین درد که بعد از تزریق استروئید به صورت اپیدورال  ایجاد می‌شود از چند روز تا چند ماه یا بیشتر به طول می انجامد. برخی از افراد پس از انجام تزریق دچار سرگیجه یا احساس مشکل در معده خود می‌شوند.

توصیه می‌شود بلافاصله پس از عمل حداقل 2 ساعت در خانه دراز بکشید و استراحت کنید. برای 24 ساعت اول پس از تزریق در حالت خوابیده استراحت کنید. پیاده روی یا نشستن را هر بار به 10-20 دقیقه محدود کنید.

تزریق استروئید به صورت اپیدورال به طور کلی بی‌خطر است. درمان کمردرد با این روش می‌تواند علائم درد را برای چند ماه تسکین دهد. از مزیت‌های دیگر  تزریق استروئید به صورت اپیدورال این است که می‌تواند شما را از عوارض جانبی داروهای ضد درد نجات دهد.

درد خفیف در محل پس از تزریق برای کمردرد شایع است. سردرد، حالت تهوع و استفراغ نیز ممکن است رخ دهد. ممکن است تزریق باعث خونریزی یا عفونت شود، البته این اتفاق نادر است.

تزریق آمپول کمردرد به شیوه بلوک عصبی

در شیوه تزریق آمپول به شیوه بلوک عصبی، پزشک به ناحیه اطراف عصب داروی بی‌حس کننده تزریق می‌کند تا سیگنال‌های عصبی را قبل از رسیدن به مغز قطع کنند. لیدوکائین بی‌حس کننده‌ای است که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از تزریق آمپول بلوک عصبی، به سرعت بی‌حسی ایجاد می‌شود و درد سریعا از بین خواهد رفت. تزریق به شیوه بلوک عصبی یکی دیگر از تزریق‌های رایج مدیریت درد است. این تزریق‌ برای درمان درد ناشی از اعصاب ملتهب استفاده می‌شود.

تزریق مفصل فاست

تزریق مفصل فاست یک روش معمول برای افرادی است که از درد ناشی از مفاصل فاست رنج می‌برند. مفصل فاست یک مفصل بین دو مهره در ستون فقرات شما است. هنگامی که این مفاصل ملتهب می‌شوند، می‌توانند باعث درد در کمر، گردن و پاها شوند. تزریق مفصل فاست معمولاً شامل یک استروئید مانند کورتیزون است. دارو به طور مستقیم به مفصل تزریق می‌شود. پزشک از تصویربرداری اولتراسوند برای اطمینان از تزریق دارو به محل صحیح استفاده می‌کند. تزریق مفصل فاست روش خوبی برای تشخیص منشأ انواع خاصی از کمردرد است.

تزریق نقطه ماشه ای

تزریق نقطه ماشه‌ای برای کاهش درد کمر بسیار موثر است، زیرا مقداری بی‌حس کننده به همراه کورتیکواستروئید را در ناحیه درد تزریق می‌کند. تزریق نقطه ماشه‌ای برای اسپاسم عضلانی موضعی استفاده می‌شود.

آمپول کمردرد بزنیم یا نه؟

آمپول کمردرد یک درمان موثر ولی موقت برای کاهش درد کمر است. آمپول کمردرد در نواحی درد تزریق می‌شود. این آمپول برای رفع درد و التهاب تزریق می‌شود. تزریق اپیدورال در برخی مواقع با هدف تشخیص منشا کمردرد انجام شده و نباید از این دارو به صورت طولانی مدت استفاده کرد. برای مثال تزریق آمپول کتورولاک اگر به صورت طولانی مدت تزریق شود، عوارض خطرناکی به همراه خواهد داشت. اما در برخی مواقع تنها گزینه درمانی موثر برای کاهش درد و التهاب، تزریق آمپول کمردرد است.

جمع‌بندی از بهترین آمپول کمردرد

آمپول کمردرد از داروهای سریع الاثر است که به کاهش درد کمر کمک شایانی می‌کند. در این مطلب در مورد انواع آمپول کمردرد به صورت تزریق استروئیدی در اطراف نخاع، مفصل فاست، نوروتومی، نقاط ماشه‌ای و…. پرداخته‌ایم. همچنان انواع آمپول ضدالتهاب غیراستروئیدی و ویتامین‌ها را که به کاهش درد کمر کمک می کند، معرفی کردیم.

1. آیا ویتامین B کمپلکس می‌تواند به کاهش کمردرد کمک کند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین B می‌تواند برای کسانی که با درد مزمن کمر دست و پنجه نرم می‌کنند، مفید باشد.

1. بهترین تزریق آمپول برای کمردرد چیست؟

لیدوکائین بی‌حس کننده‌ای است که برای کاهش درد کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از تزریق لیدوکائین به شیوه بلوک عصبی، به سرعت بی‌حسی ایجاد می‌شود و درد به طور کامل از بین می‌رود. برخلاف تزریق‌ اپیدورال که بعد از ۲۴ تا ۲۸ ساعت شروع به کار می‌کنند، تزریق بلوک عصبی پس از چند ساعت درد را از بین می‌برد.

1. چه تزریقی برای کمردرد استفاده می‌شود؟

تزریق استروئید اپیدورال (ESIs) یک گزینه درمانی رایج برای کمردرد و پا درد است. آنها برای دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت غیرجراحی برای درد سیاتیک و کمردرد محسوب می‌شوند.

1. موثرترین آمپول برای کمردرد چیست؟

استروئید(کورتیزون) موثرترین آمپول برای کمردرد است. بسته به تشخیص پزشک، این آمپول‌ها ممکن است به شکل تزریق اپیدورال باشند یا روی تاندون‌ها یا مفاصل تزریق شوند. این آمپول‌ها در تسکین درد کوتاه‌مدت مؤثر هستند و گزارش‌هایی از تسکین آن از یک هفته تا یک سال ارائه شده است.

1. مدت زمان تاثیر تزریق اپیدورال برای کاهش کمردرد چقدر است؟

مدت زمان تسکین درد با تزریق اپیدورال در بین یک تا سه ماه متغیر است. در برخی بیماران، تسکین درد ممکن است تا 12 ماه یا بیشتر به طول انجامد.

تجهیزات پزشکی خانگی

منابع:

Diclofenac: a non-steroidal anti-inflammatory drug (NSAID) for pain and swelling – NHS (www.nhs.uk)

Top 5 Vitamins and Minerals to Ease Back Pain (prairiespine.com)