سیاتیک پای چپ؛ علائم، علل و روش‌های درمان

علت سیاتیک پای چپ چیست؟

سیاتیک پای چپ دردی است که از ناحیه کمر شروع شده و از بالای پا به سمت پایین کشیده می‌شود. این وضعیت معمولاً زمانی رخ می‌دهد که عاملی همانند فتق دیسک یا خار استخوانی به عصب سیاتیک پای چپ شما فشار وارد کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد ممکن است شما درد تیز و شدید و همچنین گزگز، ضعف و بی‌حسی را در پای چپ خود تجربه کنید. اکثر افراد مبتلا به سیاتیک پای چپ نیازی به جراحی ندارند و طی 6 هفته با درمان خانگی، استراحت و دارو بهبود پیدا می‌کنند. در ادامه این مطلب از اول کلینیک با علائم، علل و به طور مشخص درمان‌های مربوط به سیاتیک پای چپ همراه شما عزیزان خواهیم بود.

سیاتیک پای چپ؛ درد کدام قسمت پا نشانه سیاتیک است؟

عصب سیاتیک طولانی‌ترین و عریض‌ترین عصب بدن انسان است و از قسمت پایین کمر، از باسن و پاها پایین می‌رود و درست به زیر زانو ختم می‌شود. عصب سیاتیک چندین ماهیچه را در ساق پا کنترل کرده و حس پوست پا و قسمت اعظم ساق پا را تأمین می‌کند. سیاتیک پای چپ ممکن است نتیجه یک عصب فشرده در قسمت تحتانی ستون فقرات باشد، اما می‌تواند علائمی را در سرتاسر پشت و پای چپ ایجاد کند و درد کمر و پای چپ را به همراه داشته باشد. به‌طورکلی، داشتن سیاتیک پای چپ بدین معنا است که شما می‌توانید درد خفیف تا شدید را در هر جایی با اعصاب متصل به عصب سیاتیک پای چپ تجربه کنید. این علائم می‌تواند کمر، باسن یا پای شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. برخی علائم بسته به عصب‌های خاصی که تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد ممکن است تا پا و انگشتان گسترش پیدا کند.

درد سیاتیک پای چپ از کمر شروع می شود و ممکن است تا انگشتان پا احساس شود.

علائم سیاتیک پای چپ چیست؟

یکی از علائم اصلی سیاتیک پای چپ را می‌توان درد در هر نقطه از عصب سیاتیک عنوان کرد. این درد می‌تواند از قسمت پایین کمر از طریق باسن تا پایین پشت پای چپ امتداد پیدا کند. در ادامه به سایر علائم سیاتیک پای چپ اشاره خواهیم کرد:

• گزگز یا سوزن‌سوزن‌شدن
  • ضعف عضلانی
  • بی‌حسی
  • بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع

علت سیاتیک پای چپ چیست؟

سیاتیک پای چپ می‌تواند به دلیل هر شرایطی که عصب سیاتیک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، رخ دهد. همچنین ممکن است به دلیل شرایطی که بر روی هر یک از پنج عصب نخاعی تأثیر می‌گذارد که عصب سیاتیک را تشکیل دهد، ایجاد شود. در ادامه بیماری‌ها و شرایطی که می‌تواند موجب بروز سیاتیک پای چپ شود، آورده شده است:

• فتق دیسک
  • بیماری دژنراتیو دیسک
  • تنگی کانال نخاعی
  • اسپوندیلولیستزیس
  • آسیب به کمر
  • آرتروز
  • صدمات
  • تومورها، کیست‌ها یا سایر رشدها
  • سندرم کونوس مدولاس
  • سندرم دم‌اسب
  • کهولت سن

بهترین درمان سیاتیک پای چپ چیست؟

درمان سیاتیک پای چپ ممکن است شامل هر دو روش درمان خانگی سیاتیک و درمان پزشکی باشد. به طور معمول، ابتدا روش‌های غیرجراحی امتحان می‌شوند و جراحی برای سیاتیک زمانی پیشنهاد می‌شود که علت اصلی آن شدید باشد یا نقایص عصبی پیش‌رونده همانند ضعف پا رخ دهد. ازاین‌رو برای جلوگیری از پیشرفت علائم، توصیه می‌شود دراسرع‌وقت سیاتیک پای چپ را درمان کنید. خط اول درمان سیاتیک پای چپ معمولاً شامل ترکیبی از فیزیوتراپی، داروها، تزریق‌های درمانی و درمان‌های جایگزین است. سیاتیک حاد معمولاً با 4 تا 6 هفته درمان غیرجراحی بهتر می شود، اما برای سیاتیک مزمن با درد بیش از 8 هفته، زمان درمان ممکن است بیشتر طول بکشد و احتمال دارد به علت زمینه ای بستگی داشته باشد. در ادامه درمان‌‌های سیاتیک پای چپ را به طور مشخص مورد بررسی قرار خواهیم داد.

درمان سیاتیک پای چپ با استراحت‌کردن

استراحت‌کردن و خودداری از انجام فعالیت‌های شدید یکی از درمان‌های معمول درد سیاتیک پای چپ است. شما باید از انجام فعالیت‌‌هایی که به کمر و پا فشار وارد می‌کنند، خودداری نمایید. استراحت‌کردن با کاهش فشار روی عصب و کاهش درد می‌تواند به درمان سیاتیک کمک کند، البته استراحت طولانی‌مدت هم می‌تواند شرایط را بدتر نماید.

درمان سیاتیک پای چپ با کمپرس سرد

کمپرس سرد می‌تواند به کاهش درد و تورم در چند روز اول پس از شروع درد سیاتیک پای چپ کمک کند. برای این کار می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید و بهتر است آن را در یک حوله بپیچید تا از آسیب‌های ناشی از سرما به پوست خود جلوگیری نمایید. هر بار 20 دقیقه و چند بار در روز از کمپرس سرد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نظرات در مورد کمربند پلاتینر

استفاده از کمپرس سرد برای درمان سیاتیک پای چپ در روزهای اول توصیه می شود.

درمان سیاتیک پای چپ با کمپرس آب گرم

پس از چند روز اول استفاده از کمپرس سرد در صورت عدم بهبود، به یک پد گرم‌ کننده یا کمپرس گرم احتیاج دارید. کمپرس آب گرم را هم همانند کمپرس یخ هر بار به مدت 20 دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. در‌صورتی‌که هنوز درد دارید، هر کدام از کمپرس یخ یا کمپرس آب گرم که بهتر درد شما را تسکین می‌دهد، انتخاب کنید.

فیزیوتراپی برای تسکین سیاتیک پای چپ

فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمانی بسیار مؤثر برای تسکین و درمان سیاتیک پای چپ است. این روش بدون نیاز به دارو و جراحی و تنها با استفاده از تمرینات خاص، تکنیک‌های دستی و سایر روش‌های درمانی، به بهبود عملکرد عضلات، کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی کمک می‌کند. فیزیوتراپی به دلیل تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش التهاب و بهبود گردش خون برای درمان این شرایط مفید است.

ماساژدرمانی برای درمان سیاتیک پای چپ

ماساژدرمانی یکی از روش‌های مکمل بسیار مؤثر برای تسکین درد سیاتیک است. با استفاده از تکنیک‌های مختلف ماساژ می‌توان به کاهش اسپاسم عضلانی، افزایش گردش خون و کاهش التهاب در ناحیه آسیب‌دیده کمک کرد. انواع مختلفی از ماساژ وجود دارند که هر کدام به نوع خود می‌توانند برای درد سیاتیک مؤثر باشند. به‌عنوان‌مثال ماساژ بافت عمیق به لایه‌های عمیق عضلات نفوذ کرده و به درمان نقاط ماشه‌ای و بافت‌های نقاط آسیب‌دیده کمک می‌کند. از طرفی ماساژ سوئدی در آرامش عضلات و بهبود گردش خون نقش داشته و ماساژ ورزشی به کاهش درد و سفتی عضلات مرتبط با فعالیت بدنی کمک خواهد کرد.

تمرینات کششی و رفع سیاتیک پای چپ

یادگیری نحوه انجام حرکات کششی مناسب از یک مربی باتجربه می‌تواند کمک بزرگی برای تسکین درد سیاتیک پای چپ باشد. مربی همچنین ممکن است به شما کمک کند تا به سایر تمرینات تقویتی عمومی، تقویت عضلات مرکزی و تمرینات هوازی ادامه دهید. در مطلب “ورزش سیاتیک” بیشتر با حرکات ورزشی موثر برای سیاتیک آشنا شوید.

درمان سیاتیک پای چپ با مصرف ایبوپروفن

ایبوپروفن به طور گسترده برای کاهش درد و التهاب استفاده شده و بسیاری از افراد مبتلا به سیاتیک پای چپ هم برای تسکین درد خود به این دارو روی می‌آورند. این دارو التهاب عصب سیاتیک را کاهش داده و به طور موقت به‌عنوان یک مسکن، درد ناشی از سیاتیک را هم کاهش خواهد داد. ایبوپروفن معمولاً برای درد خفیف تا متوسط ناشی از سیاتیک تجویز شده و به‌ویژه در مواردی که التهاب نقش اصلی را در ایجاد درد دارد، مؤثر است. در مطلب “بهترین قرص سیاتیک” بیشتر با انواع دارو برای سیاتیک آشنا شوید.

چه زمان می توان برای سیاتیک پا از ناپروکسن استفاده کرد؟

ناپروسکن هم همانند ایبوپروفن برای کاهش درد و التهاب و در نتیجه درمان سیاتیک مؤثر است. یکی از مزایا و برتری داروی ناپروسکن نسبت به ایبوپروفن، این است که ناپروکسن نسبت به سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی از جمله ایبوپروفن، می‌تواند اثر طولانی‌تری داشته باشد. در نظر داشته باشید که از مصرف طولانی‌مدت ناپروکسن بدون مشورت پزشک خودداری کنید.

آیا آسپرین برای سیاتیک مفید است؟

آسپرین هم که در رده داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی قرار دارد، برای تسکین دردهای مختلف از جمله سیاتیک مؤثر است و خاصیت ضد لخته‌شدن خون هم دارد. این دارو التهاب و درد ناشی از رگ سیاتیک پای چپ را کاهش داده و به‌راحتی در دسترس قرار دارد. در‌صورتی‌که بیماری خاصی دارید یا دارویی استفاده می‌کنید، حتماً قبل از مصرف، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

باکلوفن و سیاتیک پای چپ

باکلوفن به طور معمول برای درمان اسپاسم عضلانی ناشی از بیماری‌های مختلف از جمله اسکلروز چندگانه و آسیب‌های نخاعی استفاده می‌شود و در برخی موارد پزشک ممکن است این دارو را برای درمان سیاتیک پای چپ هم تجویز نماید. باکلوفن با کاهش اسپاسم عضلانی به کاهش درد و بهبود عملکرد کمک کرده و به طور مستقیم بر روی گیرنده‌های درد در نخاع عمل کرده و درد را کاهش می‌دهد.

سیکلوبنزاپرین در درمان سیاتیک

سیکلوبنزاپرین معمولاً برای تسکین اسپاسم‌های عضلانی تجویز می‌شود و ازآنجاکه سیاتیک اغلب به دلیل اسپاسم عضلات اطراف عصب سیاتیک ایجاد می‌شود، می‌تواند مؤثر واقع شود. پزشک ممکن است سیکلوبنزاپرین را برای کاهش درد و اسپاسم‌های مرتبط با سیاتیک پای چپ تجویز کند. این دارو با شل کردن عضلات و کاهش التهاب به درمان سیاتیک کمک می‌کند، اما علت اصلی سیاتیک را درمان نمی‌کند و تنها علائم را کاهش می‌دهد.

قرص سیکلوبنزاپرین یک شل کننده عضلات است که در درمان سیاتیک پای چپ نیز موثر است.

تاثیر قرص گاباپنتین برای سیاتیک پای چپ

گاباپنتین دارویی است که معمولاً برای درمان صرع و اختلالات عصبی همانند دردهای عصبی استفاده می‌شود، اما یکی از کاربردهای رایج آن، تسکین درد ناشی از سیاتیک است. این دارو با تأثیر بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در نخاع، به کاهش انتقال سیگنال‌های درد کمک کرده و در کاهش التهاب اطراف عصب سیاتیک مؤثر است. جالب است بدانید که استفاده از گاباپنتین در تسکین درد، کاهش بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن و بهبود کیفیت خواب نقش دارد.

قرص پرگابالین و سیاتیک پای چپ

پرگابالین دارویی است که معمولاً برای درمان صرع، اختلالات اضطرابی و دردهای عصبی همانند دردهای ناشی از دیابت، زونا و آسیب‌های نخاعی استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای رایج پرگابالین را می‌توان تسکین درد ناشی از سیاتیک معرفی کرد. این دارو با تأثیر بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در نخاع، به کاهش انتقال سیگنال‌های درد و بهبود علائم کمک می‌کند. توجه داشته باشید که پرگابالین داروی قوی است و باید بااحتیاط و تحت‌نظر پزشک مصرف شود.

تزریق استروئید اپیدورال برای درمان سیاتیک

تزریق استروئید اپیدورال ممکن است به تسکین درد سیاتیک ناشی از شرایطی همانند تنگی ستون فقرات، فتق دیسک یا بیماری دژنراتیو دیسک کمک کند. اهداف اولیه این درمان شامل کنترل پاسخ التهابی اطراف عصب سیاتیک ناشی از منابع شیمیایی و مکانیکی درد همانند فتق دیسک یا دیسک تحلیل رفته و کاهش فعالیت سیستم ایمنی برای کاهش تولید سلول‌های التهابی در بدن می‌شود. استروئیدهای تزریق شده در فضای اپیدورال در انتهای عصب و سایر بافت‌ها پراکنده شده و اثر ضدالتهابی را در ساختارهای انتقال‌دهنده درد از بین می‌برد.

تزریق اپیدورال ترانسفورامینال برای درمان سیاتیک

این نوع تزریق در نزدیکی عصب نخاعی به هنگام خروج از سوراخ بین مهره‌ای (دهانه استخوانی بین مهره‌های مجاور) انجام می‌شود. تزریق این دارو التهاب را کاهش داده و درد منتقل شده از طریق عصب را بی حس می‌کند. تزریق اپیدورال ترانسفورامینال که با نام بلوک‌های انتخابی ریشه عصبی هم شناخته می‌شود، ممکن است روی یک یا چند ریشه عصبی برای کنترل درد سیاتیک انجام شود. در نظر داشته باشید که برخی از افراد ممکن است تسکین درد فوری و پایدار را تجربه کنند و برخی ممکن است تنها برای چند هفته یا چند ماه تسکین درد داشته باشند و حتی متوجه کاهش درد قابل‌توجهی نشوند.

عمل جراحی آخرین راهکار درمان سیاتیک پای چپ

حدود 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به سیاتیک نیازی به جراحی ندارند. با این حال، اگر علائم به درمان‌های دیگر پاسخ نداده باشد، احتمال دارد نیاز به جراحی باشد. گزینه‌های جراحی برای سیاتیک شامل لامینکتومی و دیسککتومی است. لامینکتومی برداشتن جزئی یا کامل لامینا (بخشی از مهره ها) از ستون فقرات کمری به منظور کاهش فشار روی اعصاب نخاعی است و دیسککتومی به برداشتن جزئی یا کامل فتق دیسک اشاره دارد. پزشک بسته به علت سیاتیک پای چپ، خطرات و مزایای جراحی را بررسی کرده و می‌تواند یک گزینه جراحی مناسب را پیشنهاد دهد.

سؤالات متداول در مورد سیاتیک پای چپ

1.چگونه می‌توان از سیاتیک پای چپ پیشگیری کرد؟

حفظ وزن سالم، ورزش منظم، بلند کردن صحیح اجسام و نشستن صحیح می‌تواند از این عارضه پیشگیری کند.

2.آیا سیاتیک پای چپ درمان قطعی دارد؟

درمان قطعی سیاتیک به علت اصلی آن بستگی دارد، اما در بسیاری از موارد با درمان مناسب می‌توان درد و علائم دیگر سیاتیک را به طور قابل‌توجهی کاهش داد.

3.آیا کایروپراکتیک برای درمان سیاتیک پای چپ مؤثر است؟

کایروپراکتیک که به‌عنوان یک روش درمانی جهت بهبود دردهای اسکلتی و عضلانی معرفی می‌شود، می‌تواند تنظیمات ستون فقرات یا دست‌کاری‌هایی را برای بازگرداندن حرکت ستون فقرات و کاهش درد سیاتیک انجام دهد.

خرید تجهیزات پزشکی خانگی

منابع: